Kirja-arvio: Kiduttajan varjo

Kirjoittanut Eija - 5.0

Kiduttajan varjo oli todella mieluisa lukukokemus. Tyyli puri. Tarinan tunnelma, varsinkin alkupuoliskossa, on upea ja kirjailijalla on hieno kyky saada lukuihin onnistunut lopetus. Maailma on raaka, mutta siitä ei tehdä isoa numeroa - se vain on. Kertomus etenee rauhallisesti ja siinä on ilmassa arvoituksellisuutta. Vihjeitä annetaan, mutta selviä vastauksia ei. Omia aavistuksia joistakin jutuista on jo muodostunut – pidän positiivisena sitä, että tarina pistää ajattelemaan, huolimatta siitä, osoittautuvatko omat spekuloinnit vääriksi tai oikeiksi. Toivottavasti sarjan loppuun mennessä kokonaisuus selkeytyy eikä asioita jää hämärän peittoon ainakaan liiaksi. Itse tarinahan jäi ihan kesken, joten yhden osan perustella kokonaistarinaa on vaikea arvioida. Kiduttajan varjo on vain osa kokonaisuutta, mutta varsin vetovoimainen sellainen. Suomennos toimi minulle hyvin, joten seuraavatkin osat luen suomeksi. Sitä paitsi kirjan ulkoasu on hieno ja koko sarja tulee näyttämään kirjahyllyssä hyvältä.

Tietoa kirjasta :: Kiduttajan varjo

Gene Wolfe Julkaistu: lokakuu 12, 2012
Tyylit: scifi, fantasia
Avainsanat: bsfa-palkinto, tähtivaeltaja-palkinto, tieteisfantasia, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Kannen suunnittelu: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

World Fantasy -palkinto 1981, British Science Fiction Association Award 1981, Tähtivaeltaja-palkinto 2013. Nebula-palkintoehdokas 1980, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2013, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 1981 (fantasiaromaanit). Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000 (koko sarja).

Niin kaukaisessa ... (lisää)

Kohtalot (Viillot, #2)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Liktorin miekka (Uuden auringon kirja, #3)Sovinnontekijän kynsi (Uuden auringon kirja, #2)Evanescent – Katoavainen (Rising Moon, #1)
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson