Kirja-arvio: Kuolemattomien kaarti

Kirjoittanut Acylyn - 4.0

Ensimmäisen kerran kun näin kirjan kiinnostuin mielikuvituksellisesta kannesta. Kuvittaja onkin mielestäni onnistunut hyvin herättämään mielen kiinnon ulkoasulla, päinvastoin kuin kirjan takakansi, joka antaa mielestäni väärän kuvan kirjasta. Kirjan olennot, varsinkin turilaat, aluksi laittoi niskakarvat pystyyn omituisuudellaan, ja siitä syystä meni hiukan aikaa ennen kuin lämpenin kirjalle - totta puhuen meinasin jättää kirjan aluksi kesken. Kirjan henkilöt on mielestäni hyvin toteutettu ja jonkinlaista syvyyttä saatu heihin. He eivät ole mitenkään "täydellisiä" ilman huonoja puolia olevia puoljumaluuksia, muttei sitten kuitenkaan edusta toista ääripäätä, kuten joidenkin kirjojen epärealistisen "realistiset" henkilöt täynnä inhottavia piirteitä, ilman mitään "hyviä piirteitä". Kirjailija on siis onnistunut kohtalaisen hyvin henkilöiden tekemisessä tasapainotellessa näiden kahden pään välillä. Tarina oli tavallisuudesta poikkeava - hyvä, että jotakin uudenlaista fantasiakirjallisuuden saralle on tullut. Ei ollut perus hyvä vs. paha asetelma (vaikka pidänkin itse sellaisista, ei niissä mitään vikaa ole). Maailmojen välinen "pomppiminen" hiukan aluksi kylmäsi minua, sillä maailmojen välinen siirtyminen on aika kulunut idea, mutta se oli toteutettu hyvin ja omaperäisellä tavalla. Eniten tässä kirjassa minua häiritsi se, että kirjan takana sanotaan maailman olevan keskiaikainen, kuten se suuurimmalta osalta onkin. Kuitenkin siellä vilisevät sellaiset sanat, kuten farkku, t-paita, purukumi, sanomalehti jne. Ymmärrän kyllä, että sen ei tarvitse olla tämän maailman keskiaikaa vastaava aikakausi, täyttääkseen keskiajan määritelmän siellä maailmassa. Äsken mainitsemani epäjohdonmukaisuuden takia annan kirjalle arvosanaksi 4 1/3 tähteä, muuten olisi kirja ollut jopa viiden tähden arvoinen.

Tietoa kirjasta :: Kuolemattomien kaarti

Steph Swainston Julkaistu: huhtikuu 28, 2010
Tyylit: fantasia
Avainsanat: uuskumma

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Hannu Tervaharju. Nidottu.

Toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2005, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2011.

PALKITTU ESIKOINEN MAAILMOJEN SODASTA

Kolme ihmisen kaltaista rotua elää keskiaikaisessa maailmassa, jota hallitsee kuolematon keisari joukkoineen. Heidän elämäänsä on jo vuosisatoja terrorisoinut hirviömäisten hyönteisten armeija. Keisarin viestinviejä Jant keksii keinon pääsä askeleen ... (lisää)

Uuskummaa? Modernin fantasian antologiaUusi maailma (Nelimaa-trilogia, #3)Apina ja UusikuuPyhimysten ja mielipuolten kaupunkiKudottujen kujien kaupunki
Uusin jäsen: Taina Rytkönen