Veren voima (Sookie Stackhouse #1) - Charlaine Harris 7.60   441

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Sidottu.

Sookie Stackhousen elämää voisi luulla tylsäksi. Hän työskentelee tarjoilijattarena Merlotte'sissa ja asuu isoäitinsä kanssa vanhassa talossa Bon Tempsin pikkukaupungin laitamilla. Sookiella on kuitenkin salaisuus. Hän osaa lukea ihmisten ajatuksia, mikä ei todellakaan tee deittailusta helppoa.

Eräänä iltana baariin astuu Bill-niminen komea muukalainen, eikä Sookie pysty ilokseen lukemaan ainoatakaan miehen ajatusta. Orastavan romanssin tiellä on vain pieni mutta: Bill on vampyyri. Ja mikä pahempaa, tämän ystäväpiiri koostuu toisista epäkuolleista.

Kun eräs Sookien työtovereista löydetään kotoaan kuolleena, puremajälkiä ruumiissaan, Bill ja hänen verenjanoiset toverinsa vakuuttavat syyttömyyttään. Mutta kuka sitten tappaa vampyyreja tapailevia nuoria naisia? Ja kenen vuoro on seuraavaksi?

Amerikkalaisen Charlaine Harrisin Sookie Stackhouse -romaanit ovat ilmiö vailla vertaistaan. Pienen piirin suosikista on vajaassa kymmenessä vuodessa tullut maailman luetuimpia kirjasarjoja. Laatusarjoistaan Sopranos ja Mullan alla tunnettu HBO lanseerasi vuonna 2008 Sookie Stackhouse -kirjoihin perustuvan tv-sarjan True Blood, josta on tullut maailmanlaajuinen menestys.

”Täsmälleen oikea yhdistelmä huumoria, juonittelua ja jännitystä” – Booklist

”Harrisin luoma hullunkurinen maailma, johon mahtuu huumoria ja ajoittaisia kauhunhetkiä, tekee Veren voimasta niin vastustamattoman” – The Denver Post

"Veren voima jatko-osineen tarjoaa pirullisen koukuttavan lukuelämyksen." – Turun Sanomat

"Kauhun, juonittelun, jännityksen ja huumorin yhdistäminen on taitolaji, jonka Harris taitaa." – Yhteishyvä

Kirja julkaistu toukokuu 31, 2010 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Dead Until Dark
Tietoja muokattu tammikuu 27, 2016

Sookie Stackhouse

"Amerikkalaisen Charlaine Harrisin Sookie Stackhouse -romaanit ovat ilmiö vailla vertaistaan. Pienen piirin suosikista on vajaassa kymmenessä vuodessa tullut maailman luetuimpia kirjasarjoja. HBO:n menestyksekäs True Blood -tv-sarja perustuu Sookie Stackhouse -romaaneihin."

Sarjaan kuuluvaa novellikokoelmaa A Touch of Dead (2009) ei suomennettu.

Veren voima (Sookie Stackhouse #1) 7.60   441
Veri kielellä (Sookie Stackhouse #12) 6.92   127
Sydänverellä (Sookie Stackhouse #13) 6.62   115

Nelonen
helmikuu 10, 2024

Twilight on paras lukemani kirjasarja ja tässä on (vasta eka kirjan luettuani) ihanasti samoja yliluonnollisia ominaisuuksia, mutta aikuismaisemmin ja hauskemmin kirjoitettuna. Minkä tämä tarina romantiikassa häviää (sitäkin kyllä on), sen se toiminnassa voittaa.

elokuu 8, 2019

Kivasti kirjoitettu ja vallan mukiinmenevä kirja. Tykkäsin ja tartuinkin hyvin pian seuraavaan osaan. Tätä oli kiva verrata True Bloodin juoneen, koska sen kausia olin nähnyt ennen kuin luin tämän kirjan.

Sohvi
huhtikuu 23, 2016

Kirjasarjan ylistyksen johdosta nappasin tämän luettavakseni ja voin sanoa pettyneeni. Kirja kesti ja kesti ja loppua kohti minua ei vaan kiinnostanut lukea sitä. Kirjassa oli liikaa outoja käänteitä, jotka tapahtuivat liian äkkiä juoneen verrattaen.. Henkilötkin jotka olivat alkuosassa mukana unohtuivat loppua kohden. Toisen osan yritän vielä lukea, mutta varmaan jää siihen. Harmi.. Odotin paljon tältä sarjalta :(

inari
kesäkuu 19, 2015

Ihan luettava kirja.

Ventovir
marraskuu 16, 2014

Täytyy myöntää että ensin katsoin tv-sarjaa ennekuin luin kirjat. Sarjahan ei perustu periaatteessa ollenkaan näihin kirjoihin, mitä nyt hahmot on tästä repäisty. Näin kaikki kirjat lukeneena voin sanoa että ihan ok luettava, ei mikään maata mullistava ja järisyttävä kokemus, mutta hyvää ajanvietettä kuintekin. Hupaisaa luettavaa Sookien miesseikkailut, henkilöhahmot hyvin kuvailtuja ja pidän siitä että kirja kirjalta mukaan tulee lisää erilaisia yliksiä kuten ihmissusia, puumia, kettuja ja ties mitä. Sookie kokee paljon vastoinkäymisiä, mutta selviää niistä hienosti. Näistä kirjoista tulee sellainen fiilis että tulisi omaankin elämään suhtautua vähän rennommin :)

Rauros
kesäkuu 3, 2014

Takakannesta tulee heti mieleen Twilight (Joka on ykköslistoillani) En pidä siitä miten Twilightiä matkitaan! Tämä on suoraan toinen mutta melkein sama tarina! Twilightissä Edward ei pysty lukemaan Bellan ajatuksia ja tässä taas Sookie ei pysty lukemaan Bill.in ajatuksia! Laskin kirjan heti parin luvun jälkeen pois! En kestänyt tätä! No joo en ole vielä täyttänyt ikäsuositusta joten tilanne on epämääräine! Ehkä luen kirjan joskus kun olen vanhempi ;)

Lexei
huhtikuu 12, 2014

Ostin kirjan 7 ensimmäistä osaa itselleni, koska katselin sarjaa televisiosta muutama vuosi sitten. Ehkä osakseen siitä syystä kirja oli aluksi pettymys. Aloitinkin kirjan lukemisen jo kuukausia sitten, mutta se jäi kesken jostain syystä. Nyt luin kirjan uudestaan, ja keskivaiheen jälkein kirja alkoi jo maistumaan hyvältä, ja lopusta olin jo ihan tyytyväinen. Toivon ettei muut osat ala yhtä hidadäs/tylsä veteisesti, vaan kiinnostus alkaisi heti ensimmäisiltä sivuilta.

Kirjakaapin tyttö
maaliskuu 21, 2014

Kirja oli yllättävän hyvä. Minulla oli suuria ennakkoluuloja tämän kirjan suhteen, luettuani muiden arvosteluja. Kirja oli yllättävän hyvä ja mukaansa tempaava. En missään vaiheessa tajunnut kuka oli murhien takana. Toivottavasti sarja ei muutu huonommaksi, vaikka kirjoja on ilmestynyt paljon...

kirjafriikki blogi
maaliskuu 15, 2014

Kirja on ihan ok mutta ei mitenkään erikoisen sykähdyttävä.

Mai00
tammikuu 20, 2014

Pidän vampyyrikirjoista ja ajattelin kokeilla tätäkin sarjaa vaikken ole vielä kovin lähelläkään ikäsuositusta (15v.). Kirja oli ihan hyvä, mutta täytyy sanoa, että otetaanpa uudestaan parin vuoden päästä kun olen vanhempi. Pidin jännittävistä kohdista, mutta muuten ei napannut. Suosittelen ikäsuosituksen täyttäneille.

BookSolder
marraskuu 23, 2013

Veren voima on hyvin tehty vampyyri romaani. Tämä kirja on ensimmäinen osa Sookien tarinasta. Tämä kirja ei jätä lukijaa yksin vaan antaa jännitystä sekä huumoria! Yksi parhaimmista vampyyri kirjoista mitä olen lukenut! Suosittelen isolla S:ällä!

Lilly
lokakuu 8, 2013

Kerrassaan loistava ja koukuttava kirjasarjan aloitus. Tämä kirja sai minut innostumaan lukemisesta. Sookie Stackhouse- romaanit ovat niitä kirjoja, jotka on pakko lukea kannesta kanteen jos erehtyy lukemaan edes ensimmäisen rivin. Kirjan sisältö on kypsää, mutta teksti on helppolukuista ja rakastan Sookien välillä niin kovin sarkastista kertomista. TV- sarja ei ole mitään kirjoihin verrattuna (keskitytty liikaa seksiin ja Billin temppuihin). En voi sietää Billiä kirjoissa, enkä tv:ssä. Eric sen sijaan tempaa pauloihinsa muutaman muun henkilön kanssa.

Quine
syyskuu 17, 2013

Kirja on jotenkin niin kiinostava ja samaan aikaan tylsä. Kirjoittaja on joko huono kirjoittaja tai lainatakseni Q_Blackiä "kirjan olisi voinut kirjoittaa vähäpää-Blondi. Kirja on omalla tavallaan kiinostava, mutta liian ennalta arvattava minun makuun. Kirjan jälkeen jää suuhun maku ja se on karvas mutta kiinostava ja se sanoo että kirjoja pitää lukea lisää. Oma lempparini Sookie Stackhouse sarjasta on 1 osa. Kannattaa lukea, mutta pitkälle edenneet lukiat en tiedä onko se sen vaivan arvoista.

Angel of Darkness
maaliskuu 3, 2013

Paljon parempi kuin tv-sarja. Kirjasta saa paremmat "kicksit".Tv-sarja on laimeampi ja minusta näyttelijät olisi voitu valita paremmin. Täytyy myöntää, että olen kyllä lukenut parempiakin vampyyritarinoita, mutta sen verran koukuttava kuitenkin, että kaikki tähän asti ilmestyneet kirjat on luettu...

Villapumi
helmikuu 23, 2013

En pitänyt missään vaiheessa Billistä, liian dominoiva osapuoli Sookien ja hänen välisessä suhteessa... Suloinenkin ja romanttinenkin Bill osasi kyllä olla, mutta kuitenkin. Pakko kehua tätä kirjaa, sillä tästä puuttui se Twilightin ärsyttävä "Rakastan sinua niiiiin paljon" -söpöily ja "Ei seksiä ennen avioliittoa" -valitus. Hyvä kirja muuten, luen varmaankin myös jatko-osia.

tuu-t1kk1
helmikuu 17, 2013

Tämä oli ehkä huonoin sarjan kirjoista, mikä on ihme sillä tämäkin oli todella hyvä. Jos tykkää nopeatempoisista ja helppolukuisista kirjoista eikä ole kyllästynyt vampyyri teemaan suosittelen tämän sarjan lukemista, sillä sarja paranee joka kirjalla(muutamaa pettymystä lukuunottamatta)

Karajishi
helmikuu 8, 2013

Pidin kirjasta, joskin myöhemmin totesin että olisi ollut viisasta lukea se englanniksi. Tai mikäs siinä, jos kestää tökkivää puhekieltä, joka on yritetty kääntää suomelle ja saada kuulostamaan samalta kuin alkuperäisessä. Joka tapauksessa kirja oli koukuttava, eikä sitä välillä meinannut malttaa lopettaa, vaan olisi mielellään lukenut vielä sivun tai pari saadakseen tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Takakannen ja oikeastaan koko kirjan ulkonäön perusteella olin odottanut jotain hieman... no, erilaista mutta tämä teki kirjasta ennemminkin mielenkiintoisemman kuin tylsemmän. En tiedä johtuiko se vain olemattomasta päättelykyvystäni, mutta mielestäni loppu oli yllättävä, enkä osannut odottaa ihan sellaista lopetusta kirjalle. Tavallisesti en juurikaan pidä vampyyreistä ja olenkin tähän mennessä jättänyt ne suosiolla rauhaan, mutta tätä sarjaa pitänee tutkia hieman tarkemmin ja ehdottomasti aion lukea seuraavan osan. Sarjahan on kieltämättä melko pitkä, etten tiedä onko kerronta aivan niin loistavaa, että koko sarjaa jaksaisi lukea, mutta tämän osan perusteella odotukset ovat korkealla.

helmikuu 5, 2013

Aivan huikea kirja ! Suosittelen

iig-
joulukuu 28, 2012

todella hyvä kirja. miinuksena sivuhenkilöiden määrä. en oikein pyaynyt heikilöiden nimien perässä. vauhdikkaat kohdat olivat välillä laimeita ja joissain juonen käänteissä ei pysynyt perässä. muuten loisto kirja ja aijon todellakin lukea jatko osat.

Dyn
marraskuu 19, 2012

Sookie on kova gimma, ja kirjasarja toimii paremmin kuin absurdiksi heittävä tv-sarjasovituksensa. Hyvää viihdettä ajan tappamiseen.

Emydiefy
marraskuu 18, 2012

Kirja oli loistava, mutta teksti ja tapahtumat olivat pelkistettyjä. Kesti hetken tajuta että jotain merkittävää tapahtui. Hahmoja kuvailtiin tarkasti niin luonteenpiirteitä, pukeutumista kuin äänensävyä ja katsettakin. Ihmeellisen suosittua pukeutumisessa oli kukkakuvio :D. Kirjasta huomaa että se on aikuisten kirja koska siinä on runsaasti intiimejä kohtia eli en suosittele kirjaa alle 13 vuotiaille.

Ana95
elokuu 11, 2012

Täytyy kyllä sanoa että tämä kirja oli harvinaisen positiivinen yllätys... Itse en pidä tv-sarjasta ollenkaan joten olin hiukan ennakkoluuloinen kirjasta. Mutta yllätyksenä tuli kirjan mukaansatempaavuus, minusta kirjassa Sookie ei ole läheskään niin hidas kuin sarjassa ja mielestäni muutkin hahmot ovat sympaattisempia. Mutta kaikenkaikkiaan kirja oli mukava lukukokemus ja suosittelisin ehdottomasti sitä kaikille vammyyrifaneille.

Camila
kesäkuu 28, 2012

mahtava kirja.rakastan vampyyri-kirjoja ja tämä sarja menee kirkkaasti parhaimpien joukkoon.vähän kyllä harmitti kun oli niin samanlainen kuin twilight.

Usva
maaliskuu 15, 2012

Mahtava sarja, ei voi muuta sanoa. Tulee luettua uudelleen ja uudelleen.

<strong><i>Guest-4163</i></strong>
Guest-4163
syyskuu 13, 2011

Kaksi vinkkiä, +3. aloittajalle! 1. Lue kirjoja ennen ja sitämukaa kuin katsot sarjaa. Sarja on minusta paljon parempi, mutta on kirjoissa on mielenkiintoiset kuviot tarkemmin selostettu kuin televisiossa. Sarja on taas siltä osin parempi, että siinä on enemmän törkeyksiä, väkivaltaa ja HEMMETIN huvittavia lausahduksia. Sarjassa persoonat tulee paremmin esille, mutta silti kannattaa aloittaa kirjoista, ettei pety ;) 2. Kokele lukea englanniksi! Suomennoksessa kirjan persoonasta kertova murre ei tule kovin hyvin esille. Juuri sen takia puhe on tönkköä. Ja suomeksi kirjat ovat kirjoitettu ''yksinkertaisemmin''. +3. Älä ylläty lukiessasi sarjaa eteenpäin (jollet siis ole televisiota katsonut), että sarjassa on muutakin kuin vampyyreja. Itse olin aluksi harmistunut sillä ajattelin että ne muut yliluonnolliset pilasivat koko tsydeemin Olin väärässä! :D

kesäkuu 12, 2011

Aluksi ei iskenyt yhtään, koska kirja meni niiiiin sarjan mukaan eikä ollut enää mielenkiintoa kyseistä tuotantokautta kohtaan. Loppua kohden kuitenkin parani tämäkin kirja. Kirjasta sai sellaisen mielikuvan, että sen on tosiaan kirjoittanut vähäpää-blondi. Jotkut lauseet ja sanat oli outoja, mikä voi tottakai olla suomentajan vikaakin. Täytyy sanoa, että kyllä ovat valinneet kirjaan ja sarjaan täysin samanlaiset henkilöt. Anna osaa hyvin näytellä "tyhmää blondia" ja tässä kirjassa se oikein tehostui. Jotkut tapahtumat meni kauhean nopeasti, että ei meinannut pysyä perässä. Harmitti, että Tara puuttui tästä. Ei tämä kuitenkaan täysin huono ollut, joten kakkoskirja pitänee lukea. Aiempaan arviointiin kommentoiden... tuntuu, että KAIKILLA vampyyrisarjoilla jne. on jotain yhteistä, joten tuskinpa sitä kannattaa ruveta edes ajattelemaan. Pilaa vaan hyvän lukukokemuksen ;)

vampire girl
kesäkuu 23, 2010

Pidän kovasti True Blood tv-sarjasta, joten pitihän tämä kirja lukea mihin se perustuu. Minusta tv-sarja on kylläkin parempi, muttei se tarkoitta ettei tämä kirja olisi hyvä. Kirjan päähenkilönä on naivi, rohkea ja hieman typerä blondi joka rakastuu vampyyriin. Siitähän sitten ongelmat alkavat. Kirjan Bill on tunteettomampi ja epä inhimillisempi kuin tv-sarjan Bill. Sokien veli tässä täysi idiootti ja tosi epäsympaattinen. Kirja aikuisille suunnattu, ja se sisältää on huumoria, seksiä ja väkivaltaa, joten en suosittele alaikäisille. En voinut olla huomatta (enkä varmaan ole ainoa), että Houkutus ja Sookie Stackhouse sarjalla on paljon yhteistä Kirjamielellän nettisivulla Marjis kiteyttänyt ne hyvin: http://kirjamieli.blogspot.com/2009/12/kopiokirjailija.html Voisi luulla jompikumpi kirjailija olisi kopioinut idean toiselta, mutta Harrison kirjoitti ensimmäisen kirjan jo 2001 ja Meyer ei käsittääkseni lue tämän tyylisiä kirjoja. Joka tapauksessa hyvä ja hauska kirja, ja odotan innolla jatkoa.

Truuners95
tammikuu 23, 2016