Artemis Fowl (Artemis Fowl #1) - Eoin Colfer10

Kirja-arvio :: Artemis Fowl

Kirjoittanut Virve

Luin vasta Artemis Fowlin koska olen vierastanut kirjassa olevia keijuja. Mielikuvani keijuista oli että he ovat rauhaarakastavia hempeilijöitä. Lainasin kaverin ehdotuksesta ja koukkuunhan sitä jäi! Yksi lempikirjoistani tähän mennessä ja en usko että asia tulee muutumaan. Pidin eniten Artemiksen nokkelasta älykkyydestä ja nerokkaista hahmoista.

Artemis Fowl

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Tony Fleetwood. Sidottu, kansipaperi.

”Pysy loitolla, ihminen. Et tiedä minkä kanssa olet tekemisissä.”

Vain 12-vuotias Artemis Fowl on tunnetun rikollissuvun nuorin vesa. Kun Artemis kaappaa rohkean menninkäiskomisario Holly Shortin panttivangikseen, maan alla asustavien keijujen, maahisten ja peikkojen yhteisrintama uhittelee päihittävänsä kevyesti nokkelan pojankoltiaisen.

Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonta HAL huomaa kuitenkin pian kohdanneensa hämmästyttävän älykkään vastustajan. Artemis uskoo päässeensä käsiksi maanalaisiin rikkauksiin, mutta juuri silloin HAL muuttaakin pelin sääntöjä...

Artemis Fowl on kirja, joka käynnisti hurjan hullunmyllyn hyvissä ajoin ennen ilmestymistään. Kaikkien aikojen vauhdikkaimman ja hauskimman fantasiaseikkailun menestys yllätti täydellisesti niin kirjailija Eoin Colferin kuin kustantajat ja elokuvatuottajat. Lukijat eri puolilla maailmaa ovat ihastuneet Artemis Fowlin seikkailuihin, joista kuulemme lähivuosina vielä paljon enemmän.

”Raikas, hulvaton ja pakko lukea yhdeltä istumalta.”

”Suorastaan täydellinen tarina.”

”Mielikuvitusta tulvillaan ja kutkuttavan hauskaa luettavaa.”

”Näin terävää fantasiaa en ole lukenut pitkiin aikoihin.”

”Niin uskomaton juttu, että tosikkoja varmasti heikottaa.”

”Täynnä toimintaa. Huippu!”

”Tämän jälkeen aloin nähdä merkkejä keijuista kaikkialla.”

”Olipa vaan erinomainen kirja.”

”Ilmoittakaa heti, kun Artemisin seikkailut jatkuvat!”