Sormuksen ritarit (Taru sormusten herrasta #1) - J. R. R. Tolkien8

Kirja-arvio :: Sormuksen ritarit

Kirjoittanut Kirjaneito

Huhhuh että minulla kesti tämän lukemisessa. Olen nopea lukija eikä minulla yleensä ole suurempia ongelmia lähes minkään kirjan kanssa. Mutta tämä... Onnistuin vasta kolmannella yrttämällä. Täytyy kuitenkin sanoa, että oli sen arvoinen! Mielestäni Sormuksen ritarit on kieltämättä loistava kirja, mutta aivan suosikkeihini se ei yllä. Tolkienin teksti on aika raskasta ja jotenkin puuduttavaa lukea. Pääsin vauhtiin vasta noin 150:n sivun jälkeen. Olen kyllä iloinen että tartuin tähän, silä onhan koko Taru sormusten herrasta todellinen fantasiakirjallisuuden klassikko.

Sormuksen ritarit

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentaneet Kersti Juva ja Eila Pennanen. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Tarkistettu laitos: WSOY, 2002. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu, kansipaperi.

PITKÄ MATKA PIMEYDEN VALTAKUNTAAN

Kun tummat pilvet kerääntyvät Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien katse on suuntautunut muualle, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä…

Hobitti nimeltä Frodo Reppuli saa Bilbo-sedältään perinnön. Kohta Frodolle selviää, että hän on saanut haltuunsa Sormusten sormuksen, josta riippuu koko Keski-Maan kohtalo. Petollisten taikavoimien sormus on oitis vietävä tuhottavaksi, ja suojakseen Frodo saa Vapaista kansoista koostuvan yhdeksänhenkisen saattueen. Monia vaaroja on saattueella uhkanaan, kun matka suuntautuu kauas Morian synkkiin kaivoksiin ja haltioiden säihkyviin saleihin.

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin (1892–1973) rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

"Ne, joilla on mielikuvitus sytytettäväksi, huomaavat joutuvansa täysin tarinan tempaamiksi, lähtevät mukaan rikkaalle seikkailuretkelle ja pahoittelevat, että tulossa on enää kaksi kirjaa lisää." – Oxford Times