Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tulevaisuuteen sijoittuvat kirjat ovat aina kiinnostaneet minua, joten tartuin myös tähän teokseen. Oliverin kaunis kirjoitustyyli upposi minuun kui kuuma veitsi voihin ja lukujen alussa olevat lainaukset olivat tunnelmaa luovia ja auttoivat pääsemän entistä paremmin sisään kirjan maailmaan. Pelkkä ajatuskin kirjan kaltaisesta tulevaisuudesta saa kylmät väreet vierimään selkääni pitkin. Maailma ilman rakkautta ja tunteita? -Ei kiitos! Mutta juuri juonen karuus kaikessa kauneudessaan sai minut jatkamaan lukemista. Se herätti sisälläni kysymyksen: "Entä jos..?" Deliriumin loppu oli järkytys. Olin luonut päässäni kuvan lopusta, jossa Alex ja Lena karkaavat yhdessä Korpeen (taas yksi onnellinen loppu, huoh). Pidin kuvaa tylsänä jo heti alkuun, mutta pidin sitä väistämättömänä. Toisin kuitenkin kävi. Heti kun tajusin, ettei Alex pääsisi pakenemaan kyyneleet karkasivat poskilleni. Itkin surusta, mutta myös ilosta, sillä olin ollut väärässä. Kirjan loppu oli koskettava ja kamala, mutta juuri se teki siitä täydellisen, eiväthän kaikki tarinat voi loppua onnellisesti.

Tietoa kirjasta :: Delirium: Rakkaus on harhaa

Lauren Oliver Julkaistu: syyskuu 23, 2011
Tyylit: scifidystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Marja Helanen-Ahtola. Päällyksen kuva: Gustavo Marx. Alkuperäispäällyksen suunnittelu: Erin Fitzsimmons ja Hilary Zarycky. Sidottu, kansipaperi. 2. laitos: WSOY-pokkari, 2012. Nidottu.

Tulevaisuuden yhteiskunnassa yksilön valinnat koulutuksesta harrastuksiin ovat tiukasti kontrolloituja, energia säädeltyä ja rakkaus, amor deliria nervosa, julistettu pandemiaan rinnastettavaksi vakavaksi sairaudeksi. Vaikutusten eliminoimiseksi on ... (lisää)

Ihon alaisetGlitch (Sensored Reality, #2)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Poltettu maa (Maze Runner, #2)
Uusin jäsen: Antero Stenhammar