Kirja-arvio: Silmarillion

Kirjoittanut Dragonil - 5.0

Silmarillion onnistuu vielä monenkin lukukerran jälkeen hymyilyttämään. Se vain on niin loistavasti kirjoitettu, kekseliäs ja niin... Niin hyvä! Sanoisin Silmarillionin olevan vielä parempi kuin Taru sormusten herrasta, vaikka tuskin kovin moni on samaa mieltä kanssani. Kirjan alusta ei tarvitse säikähtää. Itse olin hieman hämilläni, koska tuntui kuin lukisi jonkin uskonnon ''raamattua'', mikä se itse asiassa onkin. Alun jälkeen tapahtumat lähtevät vyörymään ryminällä eteenpäin, eikä hengähdystaukoja juuri ole. Tarinan juoni etenee koko kirjan ajan selvästi, vaikka siellä täällä onkin pieniä sivutarinoita. Se tuo kirjaan paljon plussaa, koska muuten kirjan erittäin vanhahtava kieli tekisi kirjasta HYVIN tylsää luettavaa. Silmarillionin voi lukea helposti ennen Taru sormusten herrasta-kirjoja, jos joku sitä epäilee. Kirja on täysin oma tarinansa. Arvosanaksi annan 10-, koska kirja jättää täysin sanattomaksi. Mukavia lukuhetkiä!

Tietoa kirjasta :: Silmarillion

J. R. R. Tolkien Julkaistu: 1979
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: keski-maa, locus-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1977. Toimittanut Christopher Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Panu Pekkanen. Karttaliite. Painostiedot Kontuwikissä.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 1978.

Unohtumaton tarina, jonka menestys maailmalla on ollut Tokienin tunnetuimman teoksen Taru Sormusten herrasta luokkaa. Tolkien suunnitteli Silmarillionin Sormusten Herran ... (lisää)

Odininlapsi (Korpinkehät, #1)Zequera KätkettyViisaan miehen pelko (Kuninkaansurmaajan kronikka, #2)Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)Varjosielu (Pohjoisen legendat, #2)
Fievre, Freyja, Eija
Uusin jäsen: ArunaK