Viimeisten aikojen valtiaat III: Laulun loppu (Viimeisten aikojen valtiaat #3) - Michael Moorcock8

Kirja-arvio :: Viimeisten aikojen valtiaat III: Laulun loppu

Kirjoittanut Jussi

Laulun loppu on minusta trilogian selvästi paras osa. Se on edeltäjiään pidempi ja monipuolisempi, ja mukana on kiinnostava juoni sekä oikeasti koskettavia kohtauksia. Jherekin ja Amelian hahmotkin kehittyvät hienosti. En enää ihmettele sitä, että monet väittävät sarjaa suosikikseen kirjailijan töistä. Meinasin itse jättää Viimeisten aikojen valtiaat kesken ensimmäisen osan jälkeen. Pidin siitä, että teoksessa nähtiin vierailurooleissa minulle tutut hahmot Oswald Bastable ja rouva Persson. Tämä sitoi Valtiaat yhteen muuhun multiversumiin, kuten myös maininta Miljoonan kehän konjunktio -nimisestä tapahtumasta, joka on merkittävässä osassa muutamassa Moorcockin fantasiaromaanissa.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Viimeisten aikojen valtiaat III: Laulun loppu

Alkuteos ilmestynyt 1976. Suomentanut Jorma-Veikko Sappinen. Päällys: Susanna Koivuneva. Galaxy Scifi 18. Nidottu.

Viimeisten aikojen valtiaat elävät kuin viimeistä päivää: huvittelevat vailla omaatuntoa, kilpailevat vailla kateutta, tuntevat kiintymystä vailla himoa, vahingoniloa vailla raivoa ja ystävyyttä vailla sääliä. Maailmanloppu lähestyy vääjäämättä, mutta kuolemattomuuden saavuttaneet ihmiset eivät ymmärrä tai viitsi pelätä. Jäljellä on vain pari valveutunutta, jotka tajuavat että ihmiset ovat suruttomalla aikamatkailullaan vioittaneet maailmankaikkeuden kudosta. Samalla he ovat jouduttaneet tuhon saapumista kokonaisten aikakausien verran. Ongelma on ainutlaatuinen, eivätkä myöskään ratkaisuyritykset ole tavallisimmasta päästä.

Moorcockin mestarillisen scifi-trilogian kolmannessa osassa Jherek Carnelian, rouva Amelia Underwoodin ja muiden valtiaiden tarina etenee huikeaan päätökseen.