Pastellikaupunki (Galaxy Scifi #13) - M. John Harrison9

Kirja-arvio :: Pastellikaupunki

Kirjoittanut haplotus

Aivan alkuun kesti hetken totutella Pastellikaupungin nopeaan rytmiin. Kun rytmiin tottui, oli vauhti kirjassa sopiva. Kirjoittaja osasi kertoa lyhyesti kaiken tarpeellisen eri ympäristöistä ja vaikka tapahtumapaikkoja oli monia, eivät ne tämän vuoksi tuntuneet läpijuossuilta kuten olisi voinut olla jo kirjan lyhyyden vuoksi. Harrisonin kuvailussa pidin erityisesti väreistä, joista saa mielikuvan jo kirjan nimestä. Pastellin lisäksi käytössä oli muun muassa ruostetta ja kobolttia jotka pyyhkivät pöytää tavallisemmilla värien kuvailuilla sinisine ja punaisineen. Voihan tuo piirre olla tosin tavallinenkin, mutta en ole itse aiemmin kiinnittänyt huomiota. Värien kuvailussa on ehkä yksi syy sille että kirjan lukuisat paikat saatiin eloon lyhyellä kuvailulla. Loppuun vielä lintuharrastajan kiittävä erityismaininta kirjan mielenkiintoisille mekaanisille linnuille sekä sarjakuvaharrastajan kiitos Kari Leppäsen kansikuvalle. Jälkimmäinen tosin koskee Galaxy Scifiä laajemminkin ja riittäisi jo yksin syyksi divarikierrokseen.

Pastellikaupunki

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Leena Peltonen. Kannen kuva: Kari T. Leppänen. Nidottu.

Etäisessä tulevaisuudessa, aikojen lopussa, kukoistaa Viriconium, Pastellikaupunki, maan viimeisen kulttuurin keskus, jota nuori kuningatar Jane, Methvet Nian, hallitsee ja jonka viimeiset sankarit valmistautuvat epätoivoiseen puolustukseen tuhon ja kaaoksen voimia vastaan. Taistelua käydään kauan sitten kadonneiden sivilisaatioiden raunioilla jo ammoin menetetyn teknologian tuottamin asein joiden toimintaperiaatteet on kauan sitten unohdettu ja toisaalta miekoin ja keihäin, jousin ja nuolin.

Pastellikaupunki on kirjoittajansa, vuonna 1945 syntyneen M. John Harrisonin, nuoruudentyö mutta yhä yksi hänen muistettavimmista romaaneistaan. Se on yksi modernin brittiläisen tieteiskirjallisuuden keskeisistä teoksista ja sen vaikutus näkyy selkeänä useimpien 1970- ja 1980-luvulla aloittaneiden brittikirjailijoiden sf-tuotannossa.