Herra Huu - Hannu Mäkelä4

Kirja-arvio :: Herra Huu

Kirjoittanut ShadowMaker

Ollessani pieni, mummoni luki tätä minulle usein mummolavierailuilla. Hän itse rakasti/rakastaa (en ole aivan varma, pitääkö hän vieläkin tästä) tätä kirjaa. Minua tarina Herra Huusta ei ole kuitenkaan koskaan sytyttänyt. Muistan kun pienenä näin kirjan kannen ensimmäistä kertaa. Mielestäni kuva kannessa näytti tylsältä, ja selailessani sivuja (siis katsoessani niiden kuvia),jouduin pettymään vielä enemmän. En pitänyt tyylistä miten piirrokset oli piirretty. Koko kirja tylsiä kuvia, taisin miettiä silloin. Sen jälkeen Herra Huu on ollut minulle pelkästään ikävystyttävä hahmo, vaikka mummo yritti saada minut ymmärtämään kirjaa paremmin,näyttämään siitä enemmän. Pari vuotta sitten, kun selasin mummolla kyläilessäni kirjahyllyä, näin tämän. Päätin lukea sen itse. Ei silti vieläkään oikein sytyttänyt. Kirjan lukeminen oli jollain tavalla epämiellyttävää,ennen kaikkea pitkästyttävää. En tykästynyt vieläkään kuvitukseen. Se oli jotenkin tökeröä. Herra Huuhunkaan en ihastunut. Hänkin tuntui tökeröltä, jos sillä tavalla häntä voi kuvailla. Anteeksi, tämä taisi muuttua kirja-arvostelusta kertomukseksi lapsuuden "traumasta", pahoitteluni. :D

Kampanja: 30 päivän ilmainen Nextoryn kokeilujakso koodilla 🠊 risingshadow (lisätietoa)

Herra Huu

Tekijän kuvittama. 6. painos 2002. Sidottu.

Kuka vaanii pimeässä kun valot sammutetaan? Se on herra Huu, jonka tehtävänä on pelotella lapsia öisin. Herra Huu on hyvin pieni mies, joka asuu vanhassa puutalossa ja osaa monta hyvää vanhaa taikaa. Ja itse asiassa hän pitää lapsista, vaikka hän ei uskalla sanoa sitä. Mutta Rimma ja Mikko tietävät sen kyllä. Heidän mielestään herra Huu on ihmeellinen mies, melkein fakiiri.