Kirja-arvio: Silmarillion

Kirjoittanut ShadowMaker - 3.0

Luin Silmarillionin kouluprojektia varten. En saanut oikein kirjan ideasta täysin kiinni, sillä en ole lukenut Tolkienin muita kirjoja kuin Hobitti-Eli sinne ja takaisin:n. Lukuprosessi olisi ollut varmasti paljon miellyttävämpi, jos olisin lukenut ensin Taru Sormusten Herrasta-trilogian (mikä oli ensin suunnitelmissani). Silmarillion on ehkä vaikein kirja, jonka olen koskaan lukenut. Tämä on pakko lukea ainakin osittain uudestaan, sillä tästä löytyy aivan varmasti aina uudella luku kerralla jotain uutta. Mutta seuraavaa lukukertaa odotellessani mielipiteeni tästä kirjasta on ristiriitainen. Silmarillion oli paikka paikoin tylsä, vaikealukuinen ja pitkitetty, mutta siinä oli myös hyvät hetkensä: siinä oli kiinnostaviakin taruja (Ainulindalë, Húrinin tarina) ja teksti oli joka luvussa aina vain kauniimpaa. Uskon mielipiteeni muuttuvan negatiivisesta hiukan positiivisemmaksi ajan kuluessa. No mutta aika näyttää, niinhän sitä sanotaan.

Tietoa kirjasta :: Silmarillion

J. R. R. Tolkien Julkaistu: 1979
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: keski-maa, locus-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1977. Toimittanut Christopher Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Panu Pekkanen. Karttaliite. Painostiedot Kontuwikissä.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 1978.

Unohtumaton tarina, jonka menestys maailmalla on ollut Tokienin tunnetuimman teoksen Taru Sormusten herrasta luokkaa. Tolkien suunnitteli Silmarillionin Sormusten Herran ... (lisää)

Matkalaiset (Syysmaa, #6)Korkea puoliso (Kuparisaari, #2)AnachéTalvisateet (Vuorileijonan varjo, #7)Arra
Eija
Uusin jäsen: Anton Niinikoski