Salamavaras

@ Rick Riordan
Salamavaras (Percy Jackson #1) - Rick Riordan 8.36   613

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Mitä jos kuulisit olevasi Olympoksen jumalan puoliverinen jälkeläinen? Percy Jacksonin elämästä on leikki kaukana, kun antiikin jumalat, sankarit ja hirviöt muuttuvat todeksi…

”Me emme ole tyhmiä, Percy Jackson. Oli vain ajan kysymys milloin saisimme tietää, kuka sinä olet.” Mistä matikanope oikein puhuu? Se mitä newyorkilaiselle Percy Jacksonille tapahtuu kesken luokkaretken, on jotain ihan pimeää. Hän saa kannoilleen Kreikan mytologian pelottavimman hirviön ja päätyy Puoliveristen leirille, jossa häntä odottaa suuri tehtävä. Percyllä on kymmenen päivää aikaa etsiä ylijumala Zeuksen mestarisalama ja estää ihmiskunnan tuhoisin sota. Ilman itsepäistä Annabethia ja satyyri Groveria Percyllä ei ole toivoa. Sillä yksikään etsijä ei ole palannut elävänä retkeltään.

Percy Jackson on maailmalla jo megaluokan ilmiö, palkittu myynti- ja arvostelumenestys. Huippuvauhdikkaan viisiosaisen sarjan aloittaa Salamavaras.

Kirja julkaistu toukokuu 20, 2008 (Otava)
Tietoja muokattu syyskuu 16, 2023

Percy Jackson

"Kreikkalaista mytologiaa ja nykynuorten elämää hauskalla tavalla yhdistelevä sarja."

Alasarja Olympoksen sankarit

Jumalten sota (Percy Jackson #5) 8.98   400
Jumalten malja (Percy Jackson #6) 7.20   5

Piikim
syyskuu 27, 2022

Kirja on vauhdikas ja jännittävä. Minulla on ollut se lukulistalla pitkään ja vihdoinkin sain sen luettua ja se sen väärti. Opin kirjasta paljon Kreikkalaisesta mytologiasta ja fiktiivinen tarinakin oli tosi hyvä. Hahmot ovat hyviä, mutta jokseenkin klassisia fantasia hahmoja: sankari joka saa tietää olevansa voimakas. Hänen paras hauska paras kaveri ja fiksu tyttö sankari joka on taidokkaampi kuin päähahmo. Kuulostaako tutulta? Muuten rakastin kirjaa ja en malta odottaa jatko-osien lukemista.

dbgirl
kesäkuu 12, 2021

Hyvin vauhdikas, tapahtumarikas, jännittävä ja hauska nuorten kirja. Ehkä vähän liiankin vauhdikas, olisin halunnut tutustua hahmoihin hieman syvemminkin. Mutta meni se näinkin. Mielikuvituksellinen. Kirjailijalla on varmasti ollut hyvinkin hauskaa tätä kirjoittaessaan. Tulin miettineeksi että millaisiahan satuja hän koulussa keksi…

PercyJacksonfani
joulukuu 9, 2016

Kun näin tämän kirjan kirjastossa, luin sen takakansitekstin ja ajattelin että "Hei, tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta." Kotona alkaessani lukemaan en tiennyt mitään kreikkalaisesta mytologiasta. Tiesin vain suunnilleen, mikä ja missä kreikka on. Kun luin kirjan, se nousi heti ylivoimaiseksi suosikkikirjakseni ja halusin heti lukea sen jatko-osat. Kun luin sarjan viimeisen osan, ajattelin että "Onpa mälsää, kun se loppui."Aloin lainata kirjoja kirjastosta yhä useammin ja useammin. Salamavarkaan olen lukenut useiten, sitten Hirviöidenmeren, Labyrinttitaistelun, Jumalten sodan ja Titaanien kirouksen. Aluksi luin kirjat järjestyksessä, mutta sen jälkeen en koskaan lukenut niitä järjestyksessä. Lempihahmoni on Percy, sitten tulevat Poseidon, Sally Jackson, Annabeth, Grover, Clarisse, Athene ja Zeus.

people
joulukuu 6, 2016

Mielestäni Salamavaras on koko kirjasarjan parhain kirja. Tässä oli jännittävyyttä ja koko ajan tapahtui jotakin. Kirjan henkilöt olivat mielenkiintoisia ja rakastin sitä, että tässä kirjassa kerrottiin Antiikin Kreikan jumalista. Niitä ei nimittäin monessa kirjassa esiinny. Kirjan juoni, teema ja koko idea oli todella hyvä. Ihailen Rick Riordanin kirjoitustapaa, varsinkin sitä, kuinka hyvin henkilöitä ja tapahtumapaikkoja on kuvailtu.

Poison Girl
elokuu 16, 2015

Mukavan vauhdikas ja viihdyttävä kirja. Idea on tosi mielenkiintoinen ja samalla opettavainen, kun samalla tulee tutuiksi monet kreikkalaiset jumalat ja otukset. Salamavarasta lukemalla ne oppii helpommin kuin historian kirjasta! Välillä juonen rakenne ja hahmot oli esitetty vähän naiivisti ja fantasiakirjojen tapaan tämäkin noudatti aika perinteistä kaavaa. Välillä olin myös vähän pihalla tapahtumista. En lähtisi unissanikaan pistämään tätä Harry Potterin tasolle, mutta noin muuten sarja on varmasti mielenkiintoinen. Seuraava osa kehiin vaan!

Soturikissat-fani03
maaliskuu 22, 2015

Kirja oli ihan hyvä, jostain syystä en vain itse onnistunut kiinnostumaan tästä vaikka juoni oli hyvä, eikä liian ennalta-arvattava. Suosittelen silti :)

Selene
elokuu 3, 2014

Yksi kaikkien aikojen suosikkikirjoistani! (Ja kirjasarjoista.) Percy on ihana päähenkilö: hyväsydäminen, keskittymishäiriöinen, nuori poika, joka heittää hyvää läppää ja on ihanan sarkastinen. Puoliveristen leiri on hieno ja myös Grover kuuluu suosikkihahmoihini. Annabeth taas tuntuu aika perus kirjahahmolta, mutta mukava hänestäkin on lukea. Parasta on se, kun kolmikko lähtee seikkailemaan ympäri Amerikkaa. Erityisesti ihastuin kirjoitustapaan, joka on yksinkertainen mutta sisältää välillä ääneen naurattavia ilmaisuja. Lue ihmeessä, et tule katumaan!

helen1
heinäkuu 23, 2014

Tämä kirja on vain yksinkertaisesti paras kirja suosittelen kaikille jotka tykkäävät historiasta ja fantasiasta. Kannattaa lukea Juoni oli hyvä

Kirassiina
toukokuu 28, 2014

Loistava kirja. Kreikan mytologia toimii nykypäivän maailmassa. Percy on mielenkiintoinen hahmo ja Annabeth on suorastaan ärsyttävän viisas mutta silti mukava. Riordanin kerrontatyyli on toimiva ja kirja pitää seurassaan loppuun asti.

manni
toukokuu 13, 2014

Yksi parhaimmista nuorille suunatuista kirjoista mitä olen lukenut, koko ajan tapahtui jotakin eikä kirja oikeestaan jäänyt junnaamaan kertaakaan paikalleen, Percy,Annabeth ja Grover ovat aika mielenkiinosia pää henkilöiksi..mikään ei oikeestaan ärsyttänyt tai haitannut kirjassa. en tiijä miks mulla kesti näin pitkään että edes aloitin lukemaan tätä sarjaa,ehkä se elokuva 2010 piti huolen siitä :D no mutta kirja on hyvä, kannattaa lukea!

Daniel.Kivenpää
marraskuu 17, 2013

Aivan paras kirja/sarja suosittelen lukea!!!

Mai00
marraskuu 9, 2013

Salamavaras on hyvä aloitus erinomaiselle sarjalle. Pidän sarjasta tosi paljon. <3 <3 <3

Kastehelmi
lokakuu 15, 2013

Okei, tämä on varmaan aika kulutettu ilmaisu, mjutta poikkeuksetta täyttä totta: Percy Jackson on paras! Kuten myös mielestäni kirjan muut hahmot. Ei unohdeta heitä. Mielestäni oli aluksi hieman häiritsevää, että päähenkilö oli poika, minä kun olen tyttö. Muutaman sivun jälkeen ei Percy päähahmona enää häirinnyt ja ahmin kirjan yhdeltä istumalta. Erinomainen.

Quine
syyskuu 17, 2013

Kirja on hyvin kiinostava omalla tavallaan. Mytologian jumalat ovat kiinostavia, mutta kiran jotkin henkilöt ärsyttävät hirveästi. Kirjalta odottaa paljon, mutta en ole varmaa antaako se mitään. Joo on kirjassa hyvä idea, mutta jotenkin liian ( Ärsyttävä) minun makuun. Ei kirja huono ole, mutta en vain pidä siitä sillä lailla kuin muista kirjoista. Kannattaa lukea, mutta itse on henkilökohtaisesti tykkää.

ShadowMaker
syyskuu 4, 2012

Percy Jackson ja Salamavaras on hyvä kirja. Kuitenkin hiukan "lapsekas". Esimerkiksi Annabethin hahmo oli hiukan tylsä. Sankarin "perustyttö apuri". Aluksi vastahakoinen Percyä kohtaan, tietenkin. Annabethin hahmoa luodessa Rick Riordan taisi luottaa vanhaan kaavaan. Muutkin henkilöt olivat hiukan tylsiä, mutta itselläni Annabeth oli se tylsistyttävin. Kuitenkin suuri plussa tuli Puoliveristen leirin tunnelmasta. Tuntui itsekkin siltä, että tekisi mieli olla samaisella leirillä ja ehkä jopa jonkin jumalan lapsi! Adoptoisikohan Afrodite minut, niin pääsisin niiden muidenkin tyhjäpäisten rakkauden jumalan lapsien joukkoon laiturille harjaamaan hiuksia ja katselemaan veden tuomaa peilikuvaa?:D Pystyn jo kuvitella itseni muiden lapsien ja nuorten joukossa!

ekjk
elokuu 31, 2012

Percy Jackson on paras!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Catherine
heinäkuu 11, 2012

Tähän kirjaan jossain palstoilla noin vuosi sitten törmäsin ja jo ihan nimen perusteella koukutti kovasti. Ei mennyt edes puolta kesää kun olin koko sarjan hamstrannut haltuuni. Tämä eka osa kuitenkin jäi jollain tapaa "parhaiten sydämeen". Kirja itsessään on hauska ja no joo, ehkä omalla tavallaan hieman lapsellinen. Rakastuin kuitenkin kirjan henkilöihin ja juoneen. Yksi parhaista fantasia kirjoista, jos minulta kysytään.

Pirita
kesäkuu 23, 2012

Ehdottomasti paras fantasiasarja vuosiin; tähän ei kyllästy ikinä! Omistan kaikki ja olen lukenut herra ties kuinka monta kertaa, mutta aina se sama jännitys säilyy. Koska kreikkalaisista jumalista ei paljoa tiedetä,(korjaan; kun olet lukenut kaikki, osaat luetella suurimman osan jumalista sekä heidän lapsensa ja muut hahmot) kirja on myös mielenkiintoinen, ja siitä jopa oppi. Nimimerkillä uskonnonkoe 10- koska Percy Jacksonit. <3

siisbu54
marraskuu 1, 2011

Minä omistan kaikki "Percy Jacksonit" ja minusta Salamavaras oli paras niistä! Rick Riordan kuvasi Kreikan jumalia luonteeltaan juuri sopivasti. Ja niissä kerrottiin todella tarkasti, esim: tunteet, unet, näköalat jne. Minun mielestäni "Percy Jackson" on paras kirja-sarja jonka olen koskaan lukenut!

Pennywere
heinäkuu 14, 2009

Salamavarkaassa on samaa kuin Huonosti käyttäytyvissä jumalissa. Antiikin Kreikan jumalat ovat palanneet ihmisten keskuuteen, asuen milloin Nykissä ja milloin Losissa. Liituraitapukuineen jumalat ovat epäuskottavia. Luonteen puolesta heitä on kuitenkin kuvattu hyvin, esimerkkinä Ares. Kirjan juoni oli mielenkiintoinen ja eteni tietokonepelimäisesti. Henkilöhahmot olivat lievästi kliseisiä, varsinkin Annabeth oli perustyttösankari mukapahoine lohkaisuneen. Kokonaisuus oli kuitenkin jokseenkin varsin toimiva. Ehkä lievästi yliarvostettu termein "megaluokan ilmiö", mutta suosittelen lukemaan ja muodostamaan omat mielipiteet. Itselle tuli kirjan loppuun päästessäni sellainen fiilis, että tästä sarjasta saattaa tulla jotain suurtakin kunhan tapahtumat vähän etenevät.

Rinja
syyskuu 8, 2008

Olin näkevinäni taannoin, että tätä kirjaa/sarjaa uskallettiin verrata Pottereihin jossain. Lähdenpä siitä liikkeelle. Kirjan perusidea on sinällään aivan loistavasti oivallettu ja hamuilee jo Pottereiden tasoa siinä suhteessa. Suuri ja mahtava Länsi on vain maantieteellisesti lähtöisin Kreikasta jumalineen - kun painopiste siirtyi Roomaan sen jälkeen, jumalatkin siirtyivät loogisesti sinne. Sitten Keski-Eurooppaan & Englantiin, ja lopulta, minnekäs muualle kuin Amerikkaan. Kreikkalaisten (tai tässä tapauksessa "kreikkalaisten") jumalien luonne toki tiedetään, eikä siis kannata enää ihmetellä Usankaan ominai-/tuisuuksia, jeh? Juoni on toki suhteellisen taitavasti rakennettu ja siinä on kutkuttavan toimiviakin solmuja, mutta sen lisäksi myös - ainakin vähän kokeneempaan makuun - hitusen verran arvattavissa olevaa tavaraa. Päähenkilön nuoruus kalastelee tietenkin ennen kaikkea nimenomaan nuorempaa lukijakuntaa, mutta kyseessähän aikoo ilmeisesti olla kunnollinen sarja; päähenkilö siis kasvaa. Hyvällä tuurilla voi tapahtua ainakin jonkinasteinen potter-ilmiö vielä, eli kirjailija saisi yhä vain paremman otteen aineksistaan (puuttumatta Pottereiden loppupuolen elämänkaareen, sillä siitä ollaan niin montaa mieltä). Tältä kirjailijalta voisi toivoakin kaikenlaista, sen verran taitavasti hän sai ujutettua soppaan erikoisia aineksia mainioksi nuortenkirjaksi asti. Erityisesti täytyy kunniamainita päähenkilön ns. luki- & tarkkaavuushäiriö. Siinähän tulee aivan loistavasti käsittelyyn tämä nyky-yhteiskunta!

Kirjakaapin tyttö
heinäkuu 27, 2014