Ilmojen sotaherra (Oswald Bastable #1) - Michael Moorcock8

Kirja-arvio :: Ilmojen sotaherra

Kirjoittanut chocolate

En ole itse aiemmin lukenut kovin paljon vaihtoehtohistoriaa, joten lähdin lukemaan Ilmojen sotaherraa uteliaana ja kiinnostuneena. En joutunut pettymään. Pidin siitä, että kirjassa on aitoa seikkailun meininkiä. Kerronta on aika nopeatempoista, ja lyhyehkössä romaanissa ehtii tapahtua yllättävän paljon. Kapteeni Oswald Bastable seikkailee tulevaisuuden maailmassa, vaihtoehtoisessa vuodessa 1973. Hän näkee monenlaisia ihmeitä (etenkin ilmalaivoja!), kokee kaikenlaista ja joutuu miettimään mielipiteitään siirtomaavallasta. Bastable on aito ja sympaattinen hahmo. Sivuhenkilöissäkin on paljon kiinnostavaa, joskin monet heistä tulevat ja menevät aika nopeasti tarinan edetessä. Toiminnan ohella Ilmojen sotaherrassa on selkeästi se vakavampi, kantaaottavampi puoli. Minun makuuni loppupuolella on hiukan liikaakin keskustelua ideologioista. Mutta Bastablen kohtalo koskettaa. Loppu yllättää ja jää todellakin vahvasti mieleen. Ilmojen sotaherra on sujuvaa seikkailua, jota on mukava lukea - ja samanaikaisesti se on hyvin vaikuttava romaani, jos yhtään alkaa pohtia sen tarjoamia ajatuksia.

Ilmojen sotaherra

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Laura Nieminen. Kansi: Juhani Jokinen. Nidottu.

Kapteeni Oswald Bastable kertoo hämmästyttävän tarinansa siitä kuinka hän vuonna 1903 maanjäristyksen myötä siirtyi vuoteen 1973. Tulevaisuuden maailmassa on jatkunut pitkä rauhan aikakausi ilman vallankumouksia. Suurvallat pitävät yllä siirtomaavaltaansa ilmalaivakalustoillaan, mutta vasemmistoradikaalit aloittavat sodan niitä vastaan kenraali Shaw’n eli Ilmojen sotaherran johdolla.

Michael Moorcockin Ilmojen sotaherra kertoo mukaansatempaavalla tavalla vaihtoehtohistoriasta, jossa sekä ilmalaivat että tietotekniikka ovat erittäin pitkälle kehittyneitä. Maailma elää utopiassa, jonka taustalla on kumminkin rasismi ja kolonialismi. Tällä romaanilla on merkittävä sijansa tieteiskirjallisuudessa, koska se on steampunkin edelläkävijä.

Kirjan arvosteluja:

”Teos on näennäisen yksinkertainen ja jopa alleviivaava eikä välttämättä kovin tärkeä kirjailijan laajassa kokonaistuotannossa, mutta erinomaisen nautittava se kyllä on, varsinkin jos osaa arvostaa taidolla ja kiitettävän tunnollisesti reprodusoitua sadan vuoden takaista kerrontatekniikkaa. – Juhani Hinkkanen, Portti 1/2013

Ilmojen sotaherra on perusvinkeää luettavaa, jonka kevyt juonikuvio on päällystetty kiehtovalla vaihtoehtohistorialla sekä osuvalla yhteiskunnallisella ajattelulla. Ja mikäs sen mukavampaa. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja 3/2013