Noitalapsi (Noitalapsi #1) - Celia Rees10

Kirja-arvio :: Noitalapsi

Kirjoittanut Celestine

Kirja oli aivan ihana ja rakastuin siihen heti. Pidin päiväkirja-ajatuksesta ja mielenkiintoista oli myös se, että ne oli ommeltu peiton sisään. Kirja sai odottamaan jatko-osaa, koska se oli juuri sellainen kuin toivonkin, eli salaperäinen, muttei vaikeaselkoinen. Ja tyhmä kuin olen, olin varma, että Mary on oikeasti olemassa ja väitin näin kivenkovaan myös epäileville vanhemmilleni. Vasta jatko-osan lopussahan kerrotaan, että koko juttu oli vaan fiktiota. Yhyy...

Noitalapsi

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Paula Herranen. Kannen valokuva: Wolfgang Mustain. Kannen kuvitus Mary Evans Picture Library. Kannen suunnittelu: Nathan Burton. Sidottu, kansipaperi.

Guardian-palkintoehdokas 2000.

Mitä Marylle tapahtui kolmesataa vuotta sitten?

Käsinkirjoitettuja paperiarkkeja tilkkutäkin vuoren alla. Tilkkutäkin johon kukaan ei ole koskenut yli kolmeensataan vuoteen. Kunnes eräänä päivänä täkkiä ryhdytään varovasti puhdistamaan ja sen sisältä paljastuu henkeäsalpaavan jännittävä tarina. Maryn tarina.

Mary Newburyn isoäiti on joutunut syytteeseen noituudesta ja tuomittu kuolemaan. Mary pakenee ennakkoluuloja ja noitavainoja Amerikkaan, puritaanisen siirtokunnan kanssa. Pitkän merimatkan jälkeen siirtolaiset lopulta saapuvat Amerikan rannikolle, Salemiin, mutta jatkavat sieltä vielä matkaa uskonveljiensä perustamaan kylään, Beulahiin.

Rohkea ja särmikäs Mary saa uudessa maassa sekä ystäviä että vihamiehiä. Valitettavasti Amerikka ei osoittaudu sen vapaamielisemmäksi kuin Englantikaan, ja kun Mary samoilee itsekseen metsissä ja ystävystyy intiaanipojan kanssa, on ahdasmielisen yhteisön mitta täynnä.

Celia Reesin teoksen julkaisuoikeudet on myyty yli 16 maahan. Vangitsevaan teokseen on luvassa myös jatkoa.