Lyödään rahoiksi (Kiekkomaailma #31) - Terry Pratchett9

Kirja-arvio :: Lyödään rahoiksi

Kirjoittanut Jussi

Lyödään rahoiksi jatkaa Posti kulkee -kirjasta tutun Tahmee von Lipwigin tarinaa. Saatuaan Ankh-Morporkin postilaitoksen kuntoon hän on uuden haasteen edessä: rahapaja ja valtion pankki pitäisi modernisoida. Lordi Vetinari on tällä kertaa melko suuressa roolissa, ja golemit ovat merkittävä tekijä juonessa. Minusta Posti kulkee ja Yövartiosto ovat parhaat 2000-luvulla kirjoitetut aikuisten Kiekkomaailma-romaanit, eikä Lyödään rahoiksi aivan pärjännyt niille. Kirja oli kyllä hyvä, pidin paljon Tahmeen hahmosta, ja juoni oli kiinnostava. Alkupuolella tarina tuntui vähän hajanaiselta, mutta tiivistyi puolenvälin tienoilla. Lyödään rahoiksi oli hauskaa luettavaa kuten muutkin Prathcettin kirjat. Se on mielestäni parempi kuin edeltäjänsä Muks!.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Lyödään rahoiksi

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu, kansipaperi.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 2008. Nebula-palkintoehdokas 2008.

Tahmee von Lipwigillä menee hyvin. Postitoimisto toimii omalla painollaan, elämä on ylen tasaista ja kunniallista ja vanha kelmi huomaa kauhukseen muuttuneensa yhteiskunnan tukipylvääksi. Onneksi lordi Vetinarilla olisi taas töitä: Kuninkaallinen Pankki ja rahapaja pitäisi saattaa pölyyntyneestä itsetyytyväisyydestään nykyajan tasalle. Alkukankeuden jälkeen Tahmee saadaan ryhtymään asialle ja jopa innostumaan tehtävästään, ja mikäpä ettei, huijari sopii finanssialalle aivan luonnostaan, ja jos siinä pääsee vielä painamaan omat rahansakin...

Kiekkomaailman 31. osassa pureudutaan vitsailun varjolla siihen, miksi rahalla on niin salaperäinen valta ihmisten mieliin!