Tyttö tulevaisuudesta - Mila Teräs8

Kirja-arvio :: Tyttö tulevaisuudesta

Kirjoittanut Celestine

Ei lainkaan hassumpi kirja. Paikoin hieman sekava, mutta lopulta pidin kirjasta. Se oli vain aivan liian lyhyt...

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Tyttö tulevaisuudesta

Päällyksen kuvat: Fennopress, Photonica, Manfred Rutz ja Otavan arkisto. Päällys: Piia Aho.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Otava, 2008. Seven. Nidottu.

Rikas, omaperäinen esikoisteos tytöstä, joka löytää kulkureitin 1880-luvulle.

15-vuotias Aada saa kummallisen kesätyön: hän lupaa vanhalle naiselle kastella syrjäkylän aution pappilan ikkunalla kasvavaa oleanteripuuta.

Talon vanhaa pianoa kokeillessaan Aada huomaa siirtyneensä menneeseen aikaan: yhtäkkiä hän on vuodessa 1889 ja pappila ja kylä sen ympärillä kuhisevat elämää.

Farkkuasuinen vieras 2000-luvulta herättää kummastusta, mutta iloinen ja ennakkoluuloton ompelijatar Tilda ottaa Aadan hoiviinsa ja tutustuttaa hänet ajan tapoihin.

Pianoa soittamalla Aada alkaa liikkua menneisyyden ja oman aikansa väliä. Menneisyydestä tulee pakopaikka, kun äidin päihdeongelma riistäytyy käsistä tai kun paras ystävä näkee vain uuden poikaystävänsä. Pian Aada kuitenkin ymmärtää, että vanhalla naisella oli hänelle muukin tehtävä kuin kukkien kastelu…

Kaunista, elävää kieltä, osuvan tarkkanäköistä historian ja nykynuorten kuvausta, kiehtova, monitasoinen tarina – esikoiskirjailija Mila Teräs, 28, on todellinen lahjakkuus.