Roverandom - J. R. R. Tolkien10

Kirja-arvio :: Roverandom

Kirjoittanut Primanka

Eräs ystäväni (joka sattuu olemaan sataprosenttinen Tolkien- fani) suositteli minulle tätä kirjaa, ja vaikka se takakannen perusteella vaikuttikin melko tylsältä minun makuuni, päätin lopulta lukea sen. En tiedä mistä se johtui, mutta jäin koukkuun kirjaan, jota en päivää aijemmin edes kuvitellut lukevani. Tarina lelukoiraksi muuttuvasta Roverista matkustamassa kuuuhun ja ratsastamalla lokin selässä tempaisi minut mukaansa selittämättömällä tavalla. Tolkienin uskomattoman kaunis tapa kirjoittaa ei lakkaa ikinä hämmästyttämästä minua. Tarinaa oli ihana lukea ja juoni oli selkeä alusta loppuun saakka. Kirjan luettuani tiesin heti jääväni kaipaamaan Roveria ja kirjan muita ainutlaatuisia ja mielenkiintoisia hahmoja. Myös kirjan kuvat olivat kauniisti työstetyt ja niiden pieniä yksityiskohtia oli mukava jäädä tarkastelemaan. Olen hyvin kiitollinen ystävälleni, joka suositteli minulle Roverandomin lukemista, sillä sen jälkeen minusta tuli yhä suurempi Tolkien- fani ja sain ihastua kirjaan, jota en ilman häntä olisi edes lukenut. Suosittelen kirjaa ihan jokaiselle, sillä toivoisin jokaisen saavan kokea Roverandomin tuoman lukuelämyksen. <3

Roverandom

Alkuteos ilmestynyt 1998. Toimittaneet Christina Scull ja Wayne G. Hammond. Kuvat: J. R. R. Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Alice Martin. Sidottu. Satufantasia.

Paula Havaste: Roverandom. Helsingin sanomat 19.12.2001.

Rover oli alun alkaenkin vain pikkuinen koira, mutta äkkiä se tunsi itsensä vielä paljon pienemmäksi. Ruoho näytti kasvavan kauhean pitkäksi ja huojui korkealla sen pään päällä ja siinä, mihin velho oli pallon heittänyt, se näki korsien lomassa kaukana valtavan keltaisen pallon kuin auringon, joka nousee metsän puiden takana.

Roverandom sai alkunsa kesällä 1925, J. R. R. Tolkienin poika Michael hukkasi hiekkarannalle rakkaimman lelunsa, mustavalkoisen lyijykoiran. Poikaansa lohduttaakseen Tolkien sepitti tarinan leikkisästä pikku koirasta nimeltä Rover, joka tulee puraisseeksi äkkipikaisen velhon housunlahjetta. Kiukustunut velho taikoo Roverin lelukoiraksi, joka päätyy erään pienen pojan taskuun. Poika kuitenkin kadottaa Lelu-Roverin hiekkarannalle, josta sen löytää vanha hiekkatietäjä Psamatos Psamatides. Tästä alkavat Roverin ihmeelliset seikkailut.

Valloittava satu on tolkienmaiseen tapaan täynnä kielellistä leikittelyä sekä viittauksia myytteihin ja historiaan. Mukana on kirjan toimittajien laatima johdanto ja kulttuurihistoriallisia viitteitä valaiseva selitysosa.

Kuvitus on Tolkienin itsensä käsialaa, ja suomennoksesta vastaa Kersti Juva.