Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat) #2) - Terry Pratchett10

Kirja-arvio :: Vapaat pikkumiehet

Kirjoittanut Anonymous

Eräs ystäväni suositteli kirjaa minulle ja katsoin sitä kiinnostuneesti. "Toivotavasti juoni tekee tästä kirjasta näin paksun." mietin. Kirjan alku oli melko sekava ja luin takakannen kerta toisensa jälkeen tajutakseni missä mennään. Kun henkilöiden nimet olivat tulleet selviksi kirja tempaisi mukaansa. Pratchett on luonut pikkumiehille hyvi niidenkaltaisen kielen, joka täydentää kokonaisvaikutelmaa. Hahmot on rakennettu huolella ja juonen pohjakin sopii hyvin kuvaan. Terry Pratchett onnistui taas kerran! Nauttikaa!

Vapaat pikkumiehet

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby.

1. painos: Karisto, 2003. Sidottu.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2004. Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2004.

Hengästyttävän hulvaton nuorten fantasiatarina koko maailman tuntemalta kertojamestarilta

Terry Pratchettin kertojantaidot ovat vertaansa vailla: hänen kirjojaan on myyty jo yli 27 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Viime vuonna ilmestynyt Mahtava Morris ja sivistyneet siimahännät voitti arvostetun Carnegie Medal -palkinnon Englannissa.

Yhdeksänvuotias Tiffany Särkynen ei pahemmin hätkähdä, vaikka kotikylän joessa uiskenteleekin yhtäkkiä hirviö ja maisemaan pelmahtaa päätön ratsastaja sekä pieniä, sinisiä, oudosti puhuvia miehiä kilteissä. Mitta tulee täyteen vasta siinä vaiheessa, kun Tiffanyn pikkuveli kidnapataan.

Urhea sisko varustautuu pelastusretkeen paistinpannulla ja isoäitinsä taikakirjalla (no, oikeasti kirja on kyllä Lampaiden sairaudet), mutta jotain muutakin tarvitaan. Matka vinksahtaneen satumaailman halki ei nimittäin onnistu ilman haltijamaailman pelätyintä poppoota, Vapaita pikkumiehiä, jotka takaavat sen, ettei reissulta ainakaan hurttia huumoria puutu.