Kirja-arvio: Muks!

Kirjoittanut Luinwen - 4.0

Pratchettin kirjat ovat aina taattua laatua ja tämä ei ole poikkeus. Kun kirjaan tarttuu kerran, siitä on hankala päästää irti. Varsinkin Pratchettin vartiostosta kertovat kirjat ovat juuri tällaisia; tarinaan uppoutuu syvälle ja sen jälkeen onkin pakko lukea seuraava ja taas seuraava kappale, kunnes tekijä kaikkien mysteerien takaa paljastuu. Jos ei ole lukenut aiempia vartiostosta kertovia kirjoja, monet viittaukset ja hahmot jäävät varmasti epäselviksi. Vanhalle konkarille sen sijaan kirja on yhtä herkkua. Paikalla on kaikki parhaimmat Prachettin hahmot. Vimes muuttuu kirja kirjalta syvällisemmäksi ja koskettavammaksi hahmoksi. Vetinari on yhtä hyytävä ja ihana kuin aina ja Porkkana on... noh. Porkkana. Hieman kevyempi kirja kuin Yövartiosto, mutta ehkä juuri sen takia juuri pidin tästä niin paljon. Tämä on ehtaa Pratchettia.

Tietoa kirjasta :: Muks!

Terry Pratchett Julkaistu: elokuu 21, 2012
Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu, kansipaperi.

Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 2006.

Sam Vimesilla on taas huolia. Koomin laakson taistelun muistopäivä lähestyy, ja sitä mukaa kasvavat kääpiöiden ja peikkojen väliset jännitteet. Asiat mutkistuvat, kun vuorilta tulleet vanhoilliset perinnekääpiöt alkavat salaperäisten kaivostöidensä ohessa harjoittaa kansankiihotusta ja pitää ... (lisää)

Lohikäärmerouvan kosto (Lohikäärmeakatemia, #2)Ansa (Mahtavat 12, #2)Huono karmaAikavaras (Kiekkomaailma, #26)Hullut häät (Lohikäärmeakatemia, #4)
Mab, Nylkky, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Jere Jokinen