Tuomiopäivän kirja - Connie Willis8

Kirja-arvio :: Tuomiopäivän kirja

Kirjoittanut Dark Clark

"Tuomiopäivän kirja" onnistui yllättämään minut positiivisesti. Se on jännittävä aikamatkailuaiheinen scifiromaani, jossa tarina etenee kahden näkökulmahenkilön, Kivrinin ja herra Dunworthyn tahoilla. Varsinkin loppua kohden jännitys tiivistyy, rutto raivoaa ja ruumiita alkaa kaatuilla. Muutamat kuolemat saavat sävähtämään, eikä Willis anna armoa henkilöilleen, vaikka martinmaiseen verellä mässäilyyn ei sentään yllytä. Loistava opus, teki suuren vaikutuksen. Ainoana haittapuolena voisin mainita sen, että kirjaa ei stressaantuneena kannata lukea, sillä etenkin herra Dunworthyn luvuissa hermoillaan yhtä sun toista WC-paperista ärsyttävään rouva Gaddsoniin.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Tuomiopäivän kirja

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Tero Kuittinen. Päällys: Heikki Kalliomaa.

1. laitos: Otava, 1999. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. 2. painos 2005. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkintu 1993, Nebula-palkinto 1992, Locus-palkinto (paras sf-romaani) 1993. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1993, Mythopoeic-palkintoehdokas 1993, BSFA-palkintoehdokas 1993.

Scifin mestarin jo klassikoksi noussut menestysromaani aikamatkasta keskiaikaan

”Olen pahassa pulassa, herra Dunworthy. En tiedä missä olen, enkä osaa puhua paikallista kieltä. Eikä se ole edes kiperin ongelmani.”

Vuonna 2054 opiskelijatyttö Kivrin lähetetään keskiaikaan. Hänen opettajansa professori Dunworthy pelkää pahinta. Hän on itse käynyt lähimenneisyydessä, mutta 1300-luku oli vaarallista ja synkkää aikaa.

Dunworthyn pelko osoittautuu aiheelliseksi. Mikään ei suju suunnitelmien mukaan.

”Loistava teos – karkea, kiehtova, aidosti raastava. Kirja jonka tarkoin tutkitut yksityiskohdat, hieno tyyli ja hiottu vaistonvaraisuus vetoavat varmasti scifiyleisöä laajempaan lukijajoukkoon. – Kirkus Reviews

”Tarina on tunnelataukseltaan vahva, jopa järkyttävä. — Kannattaa tutustua – myös niiden, jotka eivät tavallisesti scifiä lue, niin yleispätevää Willisin sanottava on.” – Kaleva