Hämärän renki

@ Sari Peltoniemi
Hämärän renki - Sari Peltoniemi 6.14   27

Ulkoasu: Eveliina Rusanen. Sidottu. Itsenäinen jatko-osa teokselle Suomu.

Topelius-palkintoehdokas 2010.

Henkeäsalpaava rakkaustarina, jossa ylitetään ajan rajat

Kaarina on valmis luottamaan Valeriin, vaikka kaikki varoittelevat. Valeri Ugovissa on jotakin hämärää, melkein mustaa, ja Kaarina aavistaa sen. Juuri siksi Valeri tarvitsee apua. Nuoret lähtevät matkalle Karjalaan, Valerin suvun juurille. Mukaansa he saavat Frans Ritarin, merkillisen miehen joka puhkeaa laulamaan vähän väliä ja Jessen, joka väittää tulleensa toisesta maailmasta, larppaamalla.

Vienanmeren rannalla odottaa jatulintarha, jonka Kaarina on nähnyt unessaan. Siihen liittyvät salaperäiset liskot, joitten uskotaan vaeltavan ajassa. Auttavatko ne Valeria vai haluavatko ne hävittää koko hänen sukunsa?

Hämärän renki sijoittuu Suomu-romaanista tuttuun maailmaan. Kaarinan ja Valerin rakkaustarinaan solmiutuu kiehtovaa vaihtoehtohistoriaa, fantasian ikiaikaista lumoa – ja Jesse, jonka leikki on muuttunut todeksi.

Peltoniemi on luonut onnistuneen vaihtoehtomaailman. Yhtymäkohtia todellisuuteen on enemmän kuin poikkeamia, mutta juuri poikkeamat ovat kiinnostavia. – – Kyllä tämä kelpaa aikisenkin lukea.” – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 15.9.2009

Jo ensimmäisestä sivusta lähtien Peltoniemen teos kaappaa mukaansa matkalle, joka tuntuu omalta ja todelliselta. – Merkillistä on sekin, että kirjassa tuntuu koko ajan olevan kaikki tarpeellinen mukana, mutta ei mitään turhaa eikä liikaa. Teksti on ilmavaa ja älykästä, selkeää, syvälle ihmisen sisimpään tunkeutuvaa analyysiä rakkaudesta, pelosta, rohkeudesta, erilaisuudesta ja surusta.” – Annika Eronen, Lempäälän-Vesilahden Sanomat, 24.9.2009

Peltoniemi on hyvä kirjoittaja. Tarina kulkee nopeasti niin kuin kunnon nuortenkirjassa pitääkin. – – Kokonaisuus pysyy kirjoittajan hallinnassa. Lukija saa epäsuoran lupauksen: odota, vielä tästä seurueesta kuullaan. Me odotamme.” – Sirkka-Liisa Heinonen, Virikkeitä 3/2009

Yhdeltä kantilta tarkasteltuna Hämärän renki on ikiaikainen tarina onnettomasti rakastuneesta parista pakomatkalla, toisaalta se näyttäytyy perinteisenä fantasiagenren matkakuvauksena. Samalla se on paljon muutakin.” – Maaria Rousu, Pohjalainen 3.10.2009

Hämärän renki kertoo henkeäsalpaavan rakkaustarinan, eivätkä ainakaan fantasian fanit malta laskea kirjaa käsistään, ennen kuin viimeinenkin sivu on luettu.” – Systeri 10/2009

Peltoniemi rakentaa vaihtoehtomaailmaa taitavasti pienillä yksityiskohdilla.” – Portti 4/2009

Kirja on antoisa myös aikuisen lukea.” – Ella Peltonen, Tähtivaeltaja 4/2009

Peltoniemi kutoo taitavasti tummaa rakkaustarinaa, jossa tuttuus ja outous, rakkaus ja pelko lomittuvat erottamattomasti toisiinsa.” – Sisko Nampajärvi, Kymen sanomat 14.12.2009

Romaanin mielenkiintoinen juoni kiemurtelee kutkuttavasti ja sykkivästi lukijansa aivoihin, jossa se muhii odottaen loppuratkaisua. Teksti on rikasta mutta silti hyvin helppolukuista, ja juoneen sukeltaa kuin järveen. Kaikki tuntuu hyvin todelliselta; tarinassa elää mukana. Nopeatempoinen ja kiehtova juoni ei turhia selittele mutta pitelee juuri siksi lukijansa tiukasti pihdeissään.’’ – Aila Kinnunen, Lukufiilis 1/2010

Kirja julkaistu syyskuu 10, 2009 (Tammi)
Tietoja muokattu huhtikuu 26, 2017
Haltijan poika (Jouni #2) 7.10   19
Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni #1) 6.70   33

rainbow boy xxx
kesäkuu 12, 2019

Paras!!!!!!!! Ei ihan täydet pisteet, koska mun mielestä se kirja jäi jotenkin kesken lopussa, että pitäis olla jatkoa... mutta hurmaava kirja.

Verhottu
joulukuu 5, 2015

Ei todellakaan! Ei missään tapauksessa minun lempi kirjani vihasin kirjaa ekasta kirjaimesta viimmeiseen pisteeseen. Tämä johtuu varmaan siintä että olen lukenut paljon täysin erilaisia kirjoja. Surkea.

Ps. Joku voi tykätä <3

kaia