Kärpästen herra - William Golding10

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut Arwina

Vaikkakin jotkut ovat sanoneet, että tämä kirja ahdistaisi lukijaa, en itse kokenut näin. Lumouduin kirjan erilaisuuteen ja kiehtovaan kerrontaan. Aihe oli jotain mitä en ole ennen lukenut. Pidin todella paljon Williamin luomista henkilöistä ja tapahtumista. Siinä kuvattiin hyvin ihmisen hulluus. Se hulluus oli luovaa ja raakaa. Täydellistä.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.