Kirja-arvio: Rönsyilevä talo

Kirjoittanut Kirjaneito - 4.5

Rönsyilevä talo alkaa Leijuvan linnan tapaan uusilla henkilöhahmoilla ja maisemilla. Tällä kertaa paikkana on pohjois-Norlanti, Ingaryn naapurivaltio. Päähenkilö on Charmain, lukemista rakastava ja vanhempiinsa lopen kyllästynyt tyttö. Hänen Sempronia-tätinsä passittaa tytön talonvahdiksi isosedälleen Williamille, joka sattuu olemaan velho. Taikuudesta mitään tietämätön Charmain huomaa pian asuvansa talossa, jossa on vähän enemmän huoneita kun aluksi voisi ajatella. Pian Charmain huomaa saaneensa seurakseen Peterin, sedän tulevan velho-oppilaan ja Kulkuri-koiran. Ja kuningas tarvitsee hänen apuaan kirjastossaan. Eikä valtakunnassa ole kaikki kunnossa muutenkaan... Pidin Rönsyilevästä talosta enemmän kuin Leijuvasta linnasta, osittain varmaan Charmainin ansiosta. Minunlaiseni kirjatoukan oli helppo samaistua häneen, ja isosetä Williamin talo oli yhtä hurmaava paikka tutkittavaksi kuin liikkuva linna. Myös Sophiella ja Howlilla oli tarinassa isompi osa kuin edellisessä kirjassa, mistä pidin paljon. Juoni on Jonesin tavalliseen tapaan koukeroinen ja mielenkiintoinen. Monet itsestäänselvyyksinä pidetyt asiat kääntyvät lopulta päälaelleen, ja lopussa saa lukea tarkasti, jos aikoo pysyä kärryillä tapahtumista. Rönsyilevä talo oli hurmaava lukukokemus, josta pidin suunnattomasti!

Tietoa kirjasta :: Rönsyilevä talo

Diana Wynne Jones Julkaistu: syyskuu 23, 2008

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Anna-Maija Viitanen. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Mythopoeic-palkintoehdokas (nuortenkirjat) 2009.

”Ei ole leikin tekoa asua talossa, joka on täynnä magiaa.”

Charmain Baker viettäisi päivänsä mieluiten nenä kiinni kirjoissaan, mutta Sempronia-täti päättää toisin. Isosetä, velho William, tarvitsee jonkun huolehtimaan ... (lisää)

Taivaallisen tulen kaupunki (Varjojen kaupungit, #6)Vaarallinen polku (Soturikissat, #5)Paimenen kruunu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #6)Merenjumalan poika (Olympoksen sankarit, #2)Hotelli Tiilenpää (Roistoakatemia, #2)
Lyyskis, Fievre
Uusin jäsen: Topi Kopakkala