Paljastettu rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta #4) - J. R. Ward8

Kirja-arvio :: Paljastettu rakastaja

Kirjoittanut Ferren

Butchin ja Marissan suhde oli oikeastaan koko kirjan ajan ehkä hiukan liian sekava ja myrskyinen, mutta siitä huolimatta hyvin toteutettu. Pidin todella paljon myös Butchin taustasta ja kaikesta siihen liittyvästä draamasta. Epilogi oli oikea kruununjalokivi, joka todellakin sai kyyneleet silmiin. Loppu ei ollut ehkä perinteisellä tavalla onnellinen, mutta minun mielestäni juuri oikeanlainen. Todellakin liikuttava. Tällä kertaa myös Lesserien osuudet saivat niin sanotusti enemmän tulta alleen. Uusi hahmo Van Dean teki kappaleista siedettävämpiä kuin aikaisemmin. Lesserien osuudet ovat kuitenkin tärkeä osa tarinaa. Viimeistään tämän neljännen kirjan kohdalla tajuan, että Wardin kirjoja ei arvosteta tarpeeksi. Kirjojen sisältö ylittää todellakin odotukset ja saa tunteet liikkeelle. Jokaisen kirjan kohdalla pystyn kuvittelemaan, miltä elokuva näyttäisi...

Paljastettu rakastaja

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Maria Sjövik. Nidottu.

Kun yön varjot laskeutuvat New Yorkin Caldwellissa, alkaa kuolettava ajojahti vampyyrien ja heidän metsästäjiensä välillä. Vampyyrirodulla on puolustajanaan kuuden vampyyrisoturin salainen veljesjoukkio.

Butch O\'Neal on synnynnäinen taistelija. Piinkova entinen murhapoliisi on ainoa ihminen, joka on koskaan päässyt Mustan tikarin veljeskunnan sisäpiiriin. Butch haluaa taistella vampyyrien rinnalla heitä vainoavaa Harvennuskuntaa vastaan, eikä hänellä ole mitään menetettävää. Butch on rakastunut aateliseen vampyyrinaiseen, Marissaan, jota ei kuitenkaan usko voivansa saada omakseen. Rakkautta tai ei, ainakin hän voi taistella veljeskunnan rinnalla.

Tapahtumat saavat kuitenkin kohtalokkaan käänteen – laittaessaan oman henkensä likoon pelastaakseen siviilivampyyrin lessereiden kynsistä Butch joutuu itse Harvennuskunnan pimeimmän voiman pauloihin. Veljeskunta pyytää Marissaa apuun Butchin pelastamiseksi, mutta on mahdollista ettei edes Marissan rakkaus voi tätä enää pelastaa.

Paljastettu rakastaja on neljäs osa suuren suosion saavuttaneesta Mustan tikarin veljeskunta -sarjasta ja urbaania fantasiaa parhaimmillaan.