Kirja-arvio: Metro 2033

Kirjoittanut Mainadi - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Olen erittäin kiinnostunut postapocalypse-skenestä ja täytyy kyllä sanoa, että tämä oli lajinsa parasta antia - ottaen huomioon kaikki tehdyt elokuvat, sarjat ja kirjat. Dmitri Gluhovski on onnistunut luomaan erittäin hyytävän tunnelman ja mitä mielenkiintoisimman miljöön, ja kirjan juonikin etenee tasaisen sykkivää tahtia. Kirja on niin koukuttava, ettei sen lukemista pystynyt kunnolla katkaisemaan. Itse asiassa mielikuvitus alkoi elämään omaa elämäänsä ja tulipa sitä tutkittua Googlen avulla lukemisen ohessa kaikki mahdollinen tieto, mikä liittyi Moskovan metroasemiin ja varsinkin Metro 2:een, joka ainakin minulle oli täysin uusi asia. Lopulta tuo Metro 2 kiinnosti niin paljon, että lopulta se oli myös asia, joka sai minut tiputtamaan yhden tähden pois arvostelustani - kyseinen "salametro" osoittautui pettymykseksi. Liikaa paljastamatta voitaneen todeta, että kirjassa paljon puhuttu "Smaragdikaupunkikaan" ei täyttänyt odotuksia odotetulla tavalla. Kirjassa oli odottamaton loppu, mutta jotenkin tästä jäi sellainen kuva, että kirjailija oli jo väsynyt kirjoittamiseen ja halusi saada työnsä pian päätökseen. Joka tapauksessa jäin koukkuun Moskovan metron maailmaan ja tunnelmaan. Tulen varmaan lukemaan kaikki loputkin kyseiseen maailmaan sijoittuvat teokset - olivatpa ne sitten kuinka hyviä tai huonoja tahansa.

Tietoa kirjasta :: Metro 2033

Dmitri Gluhovski Julkaistu: lokakuu 12, 2010
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: videopeli, ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Anna Suhonen. Nidottu.

Ylhäälläkin oli elämää, muttei siinä merkityksessä kuin ihminen sen yleensä ymmärtää.

Vuosi 2033. Ydinsodan jälkeisessä maailmassa ihmiskunnan rippeet elävät Moskovan synkeissä metrotunneleissa. He taistelevat olemassaolostaan pimeydessä kehittyviä uhkia vastaan, ja kilpailevat metroasemat käyvät kamppailua linjojen hallinnasta.

Maanpäällinen sivilisaatio on ... (lisää)

NeljäLiekehtivä LaitilaRoutasisarukset (Routasisarukset, #1)Linnake (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #2)Halki ikiyön (Paljaan taivaan alla, #2)
Uusin jäsen: valde määttä