Jänkäjärven syöverit (Aigi-saaga #1) - Ante Aikio10

Kirja-arvio :: Jänkäjärven syöverit

Kirjoittanut Mainadi

Nyt tuli luettua kerrassaan erikoislaatuinen teos! Kiinnostuin tästä kirjasta hienon kannen perusteella. Tuo laadukas ja koukuttava Youtube-teaseri oli sitten lopullinen tekijä, joka sai minut hankkimaan kirjan itselleni. Kirjan kansi- ja muu kuvitus yhdessä trailerin kanssa ovat Suomen mittakaavassa todella laadukasta työtä. Samoin on onneksi kirjan tekstisisällöllinen puolikin. Kirja on erilainen. Tätä erilaisuutta ei voi kunnolla edes sanoin kuvailla, mutta onneksi se on positiivisesti erilainen. Kirja koostuu kahdesta tarinasta, joista varsinkin teoksen aloittava, vuoden ensimmäisen auringonsäteen noutoon pohjautuva tarina saavuttaa huimat eeppiset mittasuhteet. Toinen tarina on ehkä hiukan enemmän "käsinkosketeltava", mutta itse juonta se ei silti häiritse. Se nimittäin jyskyttää höyryveturin tavoin kannesta kanteen läpi lovimatkojen ja muun tapahtuvan - temmolla, joka ei anna lupaa laskea kirjaa käsistään. Kirjan maailmankaikkeus erilaisine maailmoineen(Saivomaailma, Eläväisten maailma ym.) sai ainakin minut ajautumaan kaikkeuden virtaan, kuten kirjan trailerissa luvattiinkin. Sarjan aloitusosa jätti minulle tunteen, että lisää on saatava mahdollisimman pian. Toivotaan, että taso pitää tulevissakin osissa. Jos pitää, niin tästä on kyllä koostumassa hieno eepos pohjoisen Suomen väelle.

Jänkäjärven syöverit

Sidottu.

Uuden Aigi-kirjasarjan ensimmäisessä osassa Jänkäjärven syöverit päähenkilö on nuori Aigi. Hän on ihmisen poika, suuren lentonoidan Vuolabin sukua, mutta hän on kasvanut Eläväisten maailmalle käänteisessä Saivomaailmassa. Aigin matka saamelaisen mytologian maailmoissa alkaa kilvoittelulla kevätauringon ensisäteestä ja jatkuu sukelluksella Saivomaailmaan etsimään lapsuudenystävää. Vauhdikkaalla taipaleella on apua gobmien, skaimmadasten ja muiden voimaolentojen tuntemuksesta.

Jänkäjärven syöverit on erilainen fantasiatarina. Teos pohjautuu ikiaikaisen taruston hahmoihin. Kirjan kuvituksessa aurinkoinen Njavezan, kylmänkalpea Hahtezan, väkivahva Stallu ja hukutetun ihmisen haamu Vesiraukka saavat ensimmäistä kertaa ulkoiset piirteet. Voimakas luontoyhteys, neuvokkuus, rohkeus ja myyttiset voimat ovat aina olleet läsnä saamelaisuudessa. Värikäs uskomusmaailma yritettiin aikoinaan tuhota, mutta Aigi-saaga ammentaa henkensä sitkeästi säilyneestä perinteestä kuin se olisi ikuista totta. Noitamaisen kiehtova kirja langettaa lukijansa loveen.

Kirjan esittelyvideo.