Flashback - Dan Simmons8

Kirja-arvio :: Flashback

Kirjoittanut Alaric

Simmonsin uusin teos on herättänyt ristiriitaisia tunteita lukijakunnassa ja itse tuskin olisin edes huomannut koko kirjaa mikäli Risingshadowin ja Helsingin Sanomien arvostelut eivät olisi olleet niin totaalisen negatiivisia. Harvoin näkee näiden kahden kaltaisia suorastaan refleksinomaisia tyrmäyksiä, joista paistaa läpi se, että arvostelijan mielestä kirjailija "ajattelee väärin" erilaisista poliittisista aiheista ja kirjan koko anti tuomitaan tämän perusteella. Päätin siis antaa Flashbackille mahdollisuuden, koska nämä arvostelut olivat mielestäni suoraan sanottuna naurettavia. Esimerkkinä lainaus: "Flashbackia on täysin mahdoton suositella kenellekään ja on vaikea ymmärtää, miksi kirja on edes vaivauduttu suomentamaan." Lievät ennakkoluulot jyskyttivät silti takaraivossani, kun avasin kirjan ja aluksi se tuntuikin hieman kliseiseltä scifidekkarilta. Simmonsin luoma dystooppinen, poliittisesti epäkorrekti ja epätavanomainen tulevaisuudenkuvaus sai kuitenkin temmattua minut mukaansa melko hyvin. Välillä huomasi, että jotkin kohdat oli tehty vain kirjailijan omien mielipiteiden julkituomista varten, mutta ne eivät kuitenkaan päässeet häiritsemään lukukokemusta. Flashbackissa on mielestäni onnistuttu luomaan mielenkiintoinen tilanne, jossa osittain sortunut kansakunta on taantunut menneisyyden loiston muistoihinsa huumeen avulla ja samalla kamppailee sekä ulkoisia että sisäisiä vihollisia vastaan. Itse pääjuonesta olisi voinut tehdä osittain kiinnostavammankin, koska joissain kohdissa se tuntuu hieman junnaavan paikallaan, mutta päähenkilö Nickin, hänen poikansa Valin ja appiukko Leonardin vaihtelevilla osioilla ja takautumilla kirja kantaa loppuun saakka. Tämä ei ole parasta scifiä mitä olen vuosien aikana lukenut, mutta ei myöskään läheskään huonointa. Suosittelen kokeilemaan mikäli hieman erilainen ja osittain "poliittinen" tieteiskirjallisuus kiinnostaa. Kirjasta nauttiminen ei vaadi mielestäni sitä, että on samaa mieltä kirjoittajan kanssa kaikista asioista, kuten tuli omalla kohdallani myös huomattua. Puntaroin pitkään 3½ ja 4 tähden välillä, annoin lopulta arvosanaksi neljä tähteä.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Flashback

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu.

Hyytävä dystopiaromaani talouskriisin raunioittamasta vuoden 2036 Amerikasta.

USAn maailmanpoliittinen ylivoima luhistuu talouselämän syöksykierteessä ja entisestä supervallasta tulee väkivallan, korruption ja terrorismin kehto. Yhteiskunnassa vallitsee vahvimman oikeus, ja kurjistuva kansa haikailee paluuta menneisyyden suurvallan loistoon. Tavallisen kansan ainoa pakokeino arjen ankeudesta on flashback, kemianteollisuuden kruununjalokivi: voimakasta riippuvuutta aiheuttava huumausaine, joka sallii käyttäjänsä elää uudelleen muistojaan.

Ex-kyttä ja narkomaani Nick Bottom on yksi monista, jonka elämän flashback on riuduttanut. Nickillä ei ole jäljellä mitään, paitsi muisto auto-onnettomuudessa kuolleesta vaimostaan, kun hän saa yllättävän tilaisuuden korjata elämänsä suunta. Hiroshi Nakamura, superrikas yritysimperiumin takapiru, pyytää Nickin apua poikansa selvittämättömän murhan ratkaisemisessa.

Eräs Nickin muistikuva kätkee sisäänsä vihjeen Nakamuran pojan murhaajan henkilöllisyydestä, ja Nick alkaa ratkoa muistikuviinsa kutoutuvaa mysteeriä pala palalta. Hän päätyy epämiellyttävän totuuden äärelle, ja tuo totuus on hengenvaarallinen.

"Tiedättehän sen tärisevän tunteen, kun törmää täysin odottamatta kirjaan, joka vastaa niin moneen kysymykseen kerralla. Erityisen herkullinen tunne on, kun niitä vastauksia ropisee kirjasta, jota alkaa lukea hauskana väli-scifinä muutaman historiantutkimuksen lomassa. Juuri sellainen kirja on Dan Simmonsin Flashback." – Seppo Turunen, Kainuun Sanomat