Usva - Seita Vuorela8

Kirja-arvio :: Usva

Kirjoittanut Heidi Kristina

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Usvan lainasin kirjastosta. Kansi herätti mielenkiinnon ja ehkä hieman johdatti harhaan. Parkkolan ihana kirjoitustyyli ei kuitenkaan päästänyt enää irti, kun kirjan syvyyksiin pääsi uppoamaan. Usvan ja Puuman välinen sähkö sai vatsanpohjaan perhosia ja olin osittain hieman harmissani siitä, etteivät nämä kaksi päätyneetkään yhteen. Toisaalta taas myös Kodak oli valloittavan ihana ja loi kontrastin Puumaan. Näiden muistikuvien perusteella voisin sanoa, että kannattaa lukea. Hieno kirja!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Usva

Nidottu.

”Maailma muuttuu, kun täytät kolmetoista. Sinut karkotetaan lapsuuden maasta niin kuin ensimmäiset ihmiset karkotettiin paratiisista.”

Usvaa kutsutaan Pilvenpiirtäjäksi. Eräänä kesänä hän vain venähti kasaksi sääriä ja käsivarsia, pitkäraajaiseksi kummajaiseksi. Taakse jäivät barbileikit ja paras ystävä Kamilla, josta on tullut Usvan pahin vihollinen.

Kaupungin keskellä kohoaa kultaa ja eksoottisia tuoksuja sykkivä Tavaratalo, jonka houkuttelevassa tavaramaailmassa pidetään Kamillan 13-vuotissynttärit. Usva huomaa muuttuneensa juhlien vieraasta ohjelmanumeroksi, ja piiloutuessaan juhlavierailta tapaa kalpean Puuma-nimisen pojan, joka etsii salaperäistä Parantajaa. Kaduilla päivystävät ikuisesti kolmetoistavuotiaat sotilaat tietävät mistä Parantajan löytää.

Seita Parkkola kirjoittaa Suomessa harvinaista maagista realismia. Parkkolan edellinen romaani Viima (2006) oli Finlandia Junior -palkintoehdokkaana ja sen oikeudet on myyty Yhdysvaltoihin.