Kolme korttia pakasta (Musta torni #2) - Stephen King4

Kirja-arvio :: Kolme korttia pakasta

Kirjoittanut Mainadi

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Sain nyt luettua Kolme korttia pakasta. Odotin ehkä liikaa tältä kirjalta, kun olin lukenut arvioita, joissa kyseisen kirjan todettiin olevan huomattavasti paremman kuin sarjan aloitusosan. Juonen sanottiin etenevän vauhdikkaammin ja muutenkin arvostelut olivat olleet positiivisempia kuin edeltäjänsä osalla. Itse en allekirjoita näitä väitteitä. Minusta juoni oli jopa edeltäjäänsä verkkaisempi - johtuen aukaistavista ovista ja niiden vaisuksi jääneestä sisällöstä. En kokenut koukkuun jäämisen tunnetta missään vaiheessa. Voi toki olla, että pomppiminen "Villin lännen" ja muutaman kymmentä vuotta sitten vallinneen New Yorkin välillä tarjoaa joillekin lukijoille euforisia tuntemuksia. Minulle se ei niitä tarjonnut. Itse olisin mieluusti pitäytynyt pelkästään "Villin lännen" miljöössä kirjaa lukiessani. Maaima ei mielestäni pääse rakentumaan tekniikalla, jossa uutta ja vanhaa miljöötä sekoitetaan näin konkreettisella tavalla. Kirjan hahmoista olisin jättänyt kokonaan pois Detta Walkerin ja Odetta Holmesin muodostaman dualistisen yksilön. Mielestäni tämä henkilö oli tylsä. Sen jälkeen, kun kyseinen hahmo astui kuvioihin, lässähti orastava juoni varsin radikaalisti. Pidän Mustan Tornin kantavaa ideaa edelleen hyvänä ja todennäköisesti tulen jatkamaan sarjan lukemista jossain vaiheessa. Nyt minusta kuitenkin tuntuu siltä, etten varsinaisesti odota seuraavaan osaan tarttumista. Sääli sinänsä, koska tässä sarjassa olisi ollut potentiaalia vaikka mihin...

Kolme korttia pakasta

Alkuteos ilmestynyt 1987.

1. laitos: Musta torni II: Kolme korttia pakasta (The Dark Tower II: The Drawing of the Three). Book Studio 1993. Suomentanut Kari Salminen. Nidottu.
2. laitos: Tammi, 2005. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus: Phil Hale. Sidottu.

Musta torni -sarjan toisessa osassa Rolandin eteen aukeaa kolme ovea, jotka vievät hänet New Yorkiin kolmena eri aikana. Kustakin ovesta Roland vetää omaan maailmaansa yhden ihmisen. Vuodesta 1987 mukaan tulee heroiinikoukussa elävä Eddie Dean. Vuodesta 1964 matkaan tulee nainen, jonka ruumiissaa elää kaksi naista: kansalaisoikeusaktivisti Odetta Susannah Holmes sekä väkivaltainen ja viekas Detta Walker. Vuodessa 1977 oven takana piileksii psykopaattinen Jack Mort. Tarokkiennustuksen mukaa Roland kohtaa matkallaan Vangin, Varjojen Leidin ja Kuoleman. Onko Roland nyt löytänyt heidät?

Stephen Kingin Musta torni -sarja tarjoaa unohtumattoman lukuelämyksen niin fantasian, kauhun kuin scifinkin ystäville. Revolverimies Rolandin matka kohti salaperäistä Mustaa tornia muodostaa ainutlaatuisen laajan yhtenäisen kokonaisuuden, johon on luvassa kaikkiaan seitsemän osaa.