Metro 2034 (Metro #2) - Dmitri Gluhovski6

Kirja-arvio :: Metro 2034

Kirjoittanut Mainadi

Olisin voinut antaa tälle kirjalle 3,5 tähteä. Jo ihan sen vuoksi, että olen pahasti koukussa Gluhovskin luomaan apokalyptiseen, ydinsodan jälkeiseen, maailmaan. Tulin antaneeksi kuitenkin kolme tähteä sen takia, että kirjailija jatkaa edellisosasta tuttua lukijan ärsyttämistä. Tämä ilmenee siten, että tiettyjä odotuksia nostattavia käänteitä heitetään ilmoille roikkumaan, ikään kuin täkyinä, mutta lupauksia ei kuitenkaan missään vaiheessa lunasteta. Puhun tietenkin Smaragdikaupungista ja muista kirjoissa esiintyvistä "huhuista". Asiaan suhtautuisi toisin, jos kyseessä olisi varsinainen kirjasarja, jonka seuraavaa osaa osaisi odottaa. Silloin tietäisi vartoa tiettyjä juonellisia ratkaisuja tapahtuvaksi joskus tulevaisuudessa. Nyt asiasta ei kuitenkaan ole varmuutta, koska kyseessä ovat itsenäiset teokset, joille ei ainakaan tietääkseni ole taattua jatkoa luvassa. Internetistä olen löytänyt huhuja Metro 2035:n tuotannosta, mutta varmuutta ei tälle tiedolle ole vielä olemassa. Ehkä tuo huhuilu ja muu epävarmuus ovat juuri niitä juttuja, joiden päälle Gluhovski on halunnut perustaa kaiken Metro-tuotantoonsa liittyvän. Jos näin on, niin siinä hän on onnistunut varsin kiitettävästi.

Metro 2034

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Anna Suhonen. Kuvitus: Anton Grechko. Nidottu.

Ihmisen oli turha haaveillakaan revanssista.

Ydinsota on ohi. Ihminen on paennut radioaktiivista säteilyä ja sen synnyttämiä uusia organismeja syvälle maan alle, Moskovan kolkkoihin metrotunneleihin. Piinaavassa selviytymiskamppailussa ihmiskunnan suojelijaksi noussut eliittisotilas Hunter on kadonnut. Mitä Hunterille oikein tapahtui? Metro 2033:n hurja menestystarina saa jatkoa.