Syntymälahja - Kristin Cashore8

Kirja-arvio :: Syntymälahja

Kirjoittanut LonelyDiamond

Maailma on todella kiinnostava samoin henkilöhahmot. Tarina on mielenkiintoinen, jännittävä, jopa koskettava lopussa. Suosittelen lämpimästi.

Syntymälahja

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Maria Lyytinen. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Southern Independent Booksellers Alliancen nuortenkirjapalkinto 2009. Andre Norton -palkintoehdokas 2008, William C. Morris YA Debut Award -ehdokas 2009.

Lady Katsan silmät ovat eri paria, toinen vihreä, toinen sininen. Kahdeksanvuotiaasta hän on tiennyt olevansa erilainen. On muita tyttöjä, joiden erityiskyky on hoitaa eläimiä tai tanssia kuin enkeli. Mutta Katsan kyseenalainen lahja on tappaminen.

Hänen enonsa, kuningas Randa, löytää nopeasti Katsan taidoille käyttöä ja kouluttaa tästä taistelijan. Jo teini-ikäisenä hän on soturiprinsessa, joka korvaa kokonaisen armeijan. Katsa ei kuitenkaan haluaisi enää tappaa, mutta kuinka hän voi vastustaa kuninkaan käskyjä?

Sitten yksi Seitsemän kuningaskunnan prinsseistä katoaa, ja Katsa saa tehtäväkseen etsiä hänet. Hän tutustuu Po-nimiseen poikaan, ensimmäiseen ihmiseen, josta on hänelle vastusta taistelussa. Mutta Posta ei ota selvää. Mitä hän oikein haluaa Katsasta?

Kristin Cashoren esikoisromaani Syntymälahja voitti vuoden parhaan nuorten fantasiakirjan Mythopoeic Award -palkinnon 2009.

”Vaikuttava esikoinen – taitavasti punottu fantasiaromaani, joka palkitsee lukijansa ja saa heidät janoamaan lisää.” – Booklist

”Amerikkalaisen Kristin Cashoren palkittu esikoisteos yllättää lukijan positiivisesti. (...) Syntymälahja on varsin lämminhenkinen ja paikoin jopa erittäin syvääluotaava teos. (...) Syntymälahja kulkee luontevasti Tolkienin fantasiaperinteen jalanjäljissä.” – Maria Loikkanen, Kaleva