Joe Hill'n kohdalla voisi helposti kuvitella miehen tekstien myyvän isänsä maineen vanavedessä. Mutta kyllä mies hallitsee asiansa loistavasti ilmankin -ja omalla tyylillään. Suurin osa kirjan novelleista ei edes ole varsinaista kauhua, mutta onnistuvat silti aika hyvin nostamaan niskahiukset pystyyn, kun ne päästää sisälleen. Itse arvostin eniten erikoista "Pop Art" tarinaa ilmapalloihmisistä sekä "Vapaaehtoinen vankeus" tarinaa, jonka suurin nerokkuus tuntuu olevan juuri siinä minkä Hill jättää kertomatta ja tämä pätee moneen muuhunkin kirjan novelliin.

Tietoa kirjasta :: Bobby Conroy palaa kuolleista ja muita kertomuksia

Joe Hill Julkaistu: elokuu 17, 2009
Tyylit: kauhu, novellikokoelma
Avainsanat: bram stoker -palkinto, british fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Kari Salminen. Johdanto: Christopher Golden. Kansi: Janne Uotila. Sidottu, kansipaperi.

British Fantasy -palkinto 2006 (paras kokoelma), Bram Stoker -palkinto 2005 (paras kokoelma), International Horror Guild -palkinto 2006 (paras kokoelma). World Fantasy -palkintoehdokas 2006, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2010.

Sisällys:

• Christopher Golden: Johdanto
  • Parasta uutta kauhua (Best New Horror, 2005) – Bram ... (lisää)
  • 20. vuosisadan aave (20th Century Ghost, 2002) – Bradbury Fellowship -palkinto
  • Pop Art (Pop Art, 2001)
  • Kuulet heinäsirkan laulavan (You Will Hear The Locust Sing, 2004)
  • Abrahamin pojat (Abraham's Boys, 2004)
  • Parempi kuin kotona (Better Than Home, 1999) – A. E. Coppard Long Fiction Prize 1999
  • Musta puhelin (The Black Phone, 2004)
  • Ajolähtö (In The Rundown, 2005)
  • Viitta (The Cape)
  • Viimeinen henkäys (Last Breath, 2005)
  • Kuollut metsä (Dead-Wood, 2005)
  • Lesken aamiainen (The Widow's Breakfast, 2002)
  • Bobby Conroy palaa kuolleista (Bobby Conroy Comes Back From The Dead, 2005)
  • Isäni naamio (My Father's Mask, 2005)
  • Vapaaehtoinen vankeus (Voluntary Committal, 2005) – World Fantasy -palkinto 2006, paras pienoisromaani
  • Tekijän kiitokset

”Yllättävä ja kekseliäs kummitusjuttujen kertoja.– Chicago Tribune

Joe Hillin novellikokoelma sisältää niin kummitusjuttuja, scifiä, jännitystä kuin arkipäiväisempiä ihmissuhdetarinoitakin elämän pikku outouksineen.

Parasta uutta kauhua kertoo kauhukirjojen pienkustantajasta, joka lähtee tapaamaan verisen novellin kirjoittajaa ja joutuu itse keskelle todellista kauhutarinaa. Pop Art esittelee ilmalla täytetyn Arthurin, jonka on kommunikoitava kirjoittamalla ja varottava teräviä esineitä. Scifitarina Kuulet heinäsirkan laulavan kertoo koulukiusatusta Francisista, joka muuttuu jättiläishyönteiseksi ja päättää kostaa kärsimyksensä.

Joe Hillin tarinoiden yksinäiset päähenkilöt etsivät omia polkujaan ja paikkaansa maailmassa. Epätavalliset tapahtumat tekevät jokaisesta novellista ainutlaatuisen ja mukaansatempaavan.

Arvosteluja:

Hill osoittaa tuntevansa paitsi kauhun genrenä, myös kustannusalana kaikkine kummallisuuksineen.” – Jussi Ahlroth, Helsingin sanomat 3.1.2010

Tarinat ovat hienoja. Hengästyttäviä. Odottamattomia.” – Marika Riikonen, Hämeen sanomat 20.11.2009

Hill tuntee kauhun historian, erityisesti elokuvakauhun historian. Se näkyy Hillin novelleissa. Hill ammentaa historiasta, mutta luo aivan omat tarinansa ja pelkonsa. Myös kokoelman rakenne on mainio.” – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti 10.10.2009

Hillin tarinat hämmentävät ja yllättävät. Kuva elämästä on sävyltään tumma ja arvaamaton. Mitä tahansa voi tapahtua – ja tapahtuukin.’’ – Anne Helttunen, Me naiset 2009/38

”Mainio novellikokoelma meikkaa kauhulle monet kasvot. Yksi tarina yököttää, toinen naurattaa ja kolmas vie yöunet.’’ Kotivinkki 13/2009

Jokainen tarina on omanlaisensa, ja kokoelma todistaa, että Hillin lahjakkuus ei rajoitu vain kauhuun...” – Denver Rocky Mountain News

”Hiotuissa novelleissa arkirealismi ja surrealismi sulautuvat mestarillisesti kauhuun.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)SarvetSydäntorniTaistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)Hirviöiden hiusmuotoilija (Kauhukartano, #9)
Mustelmann, Skie
Uusin jäsen: Maketsu