Muukalainen (Matkantekijä #1) - Diana Gabaldon10

Kirja-arvio :: Muukalainen

Kirjoittanut oksa

Tämän sarjan kirjoista löytyy kaikkea mitä voi toivoa: historiaa, nykyaikaa, poltiikkaa, sotaa, vähän fantasiaa, huumoria, rakkautta, seksiä, jännitystä, yllättäviä juonikäänteitä, kutkuttavia tilanteita, rakastettavia henkilöitä,ja riipaisen koskettavia kohtaloita! Koukuttaa armottomasti, lukukerta toisensa jälkeen! Näitä ei malta laskea käsistään:) Ehdottomasti parhaita kirjoja mitä olen koskaan lukenut. Olen kateellinen niille joilla tämä lukukokemus on vielä edessä. Sarjan kaikki kirjat todella hyviä!

Muukalainen

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. (Catullus-sitaatti teoksesta Liber Carminum – Laulujen kirja, Otava 1965. Suomentanut Päivö Oksala.)

1. painos: Gummerus, 2002. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Loisto, 2004. Kannen kuva: Mika Launis. Nidottu.
4. painos: Gummerus, 2008. Kannen kuva: iStockphoto. Nidottu.
5. painos: Gummerus, 2013. Uusi kansikuva. Nidottu.
6. painos: Gummerus, 2015. Tv-sarjakansi. Nidottu.

Toinen maailmansota on ohi, kun Claire ja Frank Randall lähtevät lomalle Frankin esi-isien synnyinseudulle Skotlannin ylämaalle. Sillä aikaa kun Frank tutkii vanhoja papereita, Claire vaeltelee nummilla ja keräilee lääkekasveja. Pahaa aavistamatta Claire astuu muinaisen kivikehän halkeamaan. Yhtäkkiä hän löytää itsensä keskeltä 1700-lukua ja klaanisotien riepomaa Skotlantia.

Clairen on pakko hyväksyä uskomaton tosiasia: hän on siirtynyt ajasta toiseen ja hänestä on tullut muukalainen. Claire saa pian vakoojan ja noidan leiman otsaansa, siksi oudolta hän sairaanhoitajan taitoineen vaikuttaa. MacKenzien klaanin suojissa hän kokee pakoretken toisensa perään. Pian Claire saa havaita, että hänellä on aviomies yhdellä ja rakastettu toisella vuosisadalla.

Diana Gabaldon on synnyinnäinen tarinankertoja. Muukalainen on hänen Matkantekijä-sarjansa ensimmäinen osa. Historiallinen fantasia, sukuhistoria, arjen yksityiskohdat ja huikeat juonenkäänteet luovat maailman, jota lukija ei unohda.