Kirja-arvio: Muurahaispuu

Kirjoittanut Sini

Miksi annoinkaan tämän odottaa hyllyssä niin kauan? Tuli sitten ahmittua kahdessa päivässä ja aina kun joutui laittamaan sen sivuun, harmitti. Ajattelin ehkä että tämä ei niin ole minun kirjojani, koska kuvaus kuulosti niin ei-scifistiseltä, mutta älkää antako sen hämätä, vaan lukekaa, mikäli olette pitäneet hänen aikaisemmista kirjoistaan. Ja jos ette ole lukeneet niitä, tästä on varmasti hyvä aloittaa ja toivon mukaan jatkaa niihin vanhempiin!

Muurahaispuu

Sidottu, kansipaperi.

Mitä kadonneelle siskolle tapahtui? Millainen sotasankarina palvottu isoisä oikeasti oli? Miksi isä ei ollut missään tekemisissä isoisän veljen kanssa, vaikka tämä oli lähempänä kuin muu perhe koskaan edes tiesi?

Kari Lännenheimo palaa kesän ajaksi lapsuudenkotiinsa tyhjentämään asuntoa myyntikuntoon. Isä makaa sairaalassa eikä enää kykene vastaamaan poikansa kysymyksiin, joita yllättävät tavaralöydöt herättävät.

Nykyhetki täyttyy menneisyydellä sitä mukaa kuin asunto tyhjenee. Lisää hämmennystä aiheuttavat oudot unet, jotka alkavat muistuttaa koko ajan enemmän todellisuutta.

\"J. Pekka Mäkelä on rakentanut loogisesti etenevän ja mielenkiintoisen kirjan.\" – Seppo Kämäräinen, Kainuun Sanomat