Bellandran kristalli - Victoria Hanley10

Kirja-arvio :: Bellandran kristalli

Kirjoittanut Xariel

Bellandran kristalli on ollut suosikkikirjojani niin kauan kuin olen fantasiaa lukenut. Nykyään jo nuortenfantasiassa tuppaa olemaan seksiä ja kuumia suhteita, mutta Hanley on ihailtavasti onnistunut luomaan kiehtovan fantasiatarinan, jossa puhutaan rohkeudesta, velvollisuudesta ja rakkaudesta niin, että sitä suosittelisin lukemisesta pitäville ala-asteikäisillekin. Tarina on kiehtova ja kaunis, päähenkilöihin samaistuin helposti, vaikka asetelma aika klassinen onkin. Kaunis prinsessa, hänen unelmien prinssinsä, vallankaappaus ja hieman taikuutta mukaan. Jännitystä kirjasta ei puutu, ja se onnistuu olemaan omaperäinen ja kiehtomaan minua vielä vanhempanakin, lukukertoja en voi enää edes laskea. Ehdottomasti suosittelen kaikille, jotka haluavat annoksen hyvää, perinteistä fantasiaa!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Bellandran kristalli

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Helene Bützow. Kannen ja ulkoasun suunnittelu: Christel Rönns. Sidottu, kansipaperi.

Colorado Book Award vuonna 2001. New York Public Library Book for the Teen Age vuonna 2002, Texas Lone Star Master List 2002, Oklahoma Sequoyah YA Book Awards Master List 2002, Utah Young Adults\' Book Award -ehdokas 2002, Carnegie Medal -ehdokas, Colorado Blue Spruce Award -ehdokas 2004–2005.

Kuningas Kareed käy jälleen kerran sotaa laajentaakseen valtakuntaansa. Nyt hänen valtakuntansa ulottuu pohjoisessa Glavenrelliin, idässä Desanteen, lännessä mereen ja etelässä Bellandraan.

Bellandra on rauhan valtakunta, jolla on pitkät perinteet taiteessa ja kulttuurissa, ja jonka kansa on jo sukupolvien ajan saanut nauttia sopusoinnusta ja vauraudesta. Mutta kuningas Kareed valloittaa maan ja tuo tyttärelleen, prinsessa Torinalle, kaksi lahjaa valloitetusta maasta: kristallipallon, jonka avulla voi ennustaa muiden tulevaisuutta, mutta ei omaansa, sekä orjan, valloitetun maan prinssi Landenin. Torina ei kuitenkaan halua orjaa itselleen ja keksii asiaan nokkelan ratkaisun.

Victoria Hanleyn fantasiaromaani on mukaansatempaava ja jännittävä kertomus kahdesta erilaisesta maasta ja kahdesta erilaisesta kulttuurista: toisessa ratkaistaan asiat väkivallalla ja vahvemman oikeudella, toisessa vaalitaan rauhaa, taiteita ja estetiikkaa. Mitä tapahtuu kun maat törmäävät toisiinsa, kun toinen yrittää alistaa toisen?

Romaani on ennen kaikkea kertomus prinsessa Torinasta ja hänen elämästään. Kirjan alussa Torina on 9-vuotias, kirjan lopussa aikuinen. Se on myös kertomus prinssi Landenista, jolta kuningas Kareed riistää isän, kansan ja kuningaskunnan. Vastaako hän väkivaltaan väkivallalla vai pystyykö hän voittamaan kuningas Kareedin muilla keinoin?