Kirja-arvio: Säkenöivät tytöt

Kirjoittanut Lis - 3.0

Tartuin kirjaan, koska aikamatkaileva sarjamurhaaja kuulosti aiheena herkulliselta. Spefielementit tuovat lähinnä erikoisuusarvoa rikostarinaan, joka ei täysin vakuuta. Beukes on liiankin ihastunut kikkailemaan aikamatkustusidealla, jonka logiikalle jäin lopussa kaipaamaan parempaa selitystä. Kirjaa tuntui myös vaivaavan identiteettikriisi. Aikamatkaamisen ihastelu ja tappajan jahtaaminen ovat ajoittain kevyttä luettavaa, toisaalta brutaalia murhakuvausta on runsaasti. Kirjailija haluaa epäilemättä herättää vastenmielisyyttä tuomalla murhat lähelle lukijaa. Siinä hän onnistuu, omaan makuuni yletön tappamisen kuvailu ja sarjamurhaajan pään sisällä oleilu ovat liikaa. Säkenöivät tytöt ei ollut huono kirja, mutta minulle se ei sopinut.

Tietoa kirjasta :: Säkenöivät tytöt

Lauren Beukes Julkaistu: elokuu 26, 2013
Tyylit: scifi, jännitysrikoskirjallisuus
Avainsanat: aikamatkustus, british fantasy -palkinto, tieteisfantasia

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Virpi Vainikainen. Kannen kuva: Kate Polin / Millennium Images. Sidottu, kansipaperi.

British Fantasy -palkinto 2014 (paras kauhukirja). Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Murhaaja, jota ei voi olla olemassa.

Tyttö, jonka ei pitäisi olla elossa.

Trilleri, joka rikkoo kaikki rajat.

Harper Curtis saa käsiinsä avaimen hylättyyn taloon Chicagossa vuonna 1931. ... (lisää)

Avaruusahvääri (Pekka Lipposen seikkailuja, #62)Maailman valloittajatKun maa tärisi (Nick Carter, #117)Matkaaja (Neljäs piiri, #1)Matornin viinitarha
Uusin jäsen: Patrik Beshar