Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Heh. Se tunne, kun ennustava tekstisyöttö hoksaa jo ekan ärrän kohdalla mistä kirjasta puhun... Viisasten kivi ei oikeastaan ole ensimmäinen lukemani Potter, mutta tämä piti lukea ennen kuin oikeasti koukutuin sarjaan. On olemassa niitä harvoja järjettömiä sarjoja, joihin jää jumiin niin pahasti, että tuntee fyysisenä tuskana jos ei aina halutessaan kykene näitä lukemaan. Ensimmäisenä tämän efektin aiheutti Percy Jackson, mutta Harry tuli siinä heti perässä. Rowlingin kieli ei takkua. Se soljuu konkreettisesti eteenpäin, naurattaa edelleen joillain sanankäänteillään ja vie tarinan eteenpäin kevyen ja vaivattoman oloisesti. Aivan valtava hatunnosto Jaana Kaparille, jonka suomennos tekee oikeutta velhomaailmalle. Käännetyt nimet, loitsut ja ne kaikki persoonalliset adjektiivit... !!!!!!!!!! Suomentaja tekee taidetta lähes yhtä paljolti kin Rowling. Hahmoissa on Pottereiden ehdottomin vahvuus. Peruskaarti esiteltiin tässä osassa pohjustellen kivasti, mutta ne kaikkein rakkaimmat Siriukset ja Lupinit puuttuvat vielä. Dursleyt ovat herkullisia, Dumbledore on mestarillinen nerokas hörhö, jollainen jokaisessa fantasiakirjassa kuuluisi olla. Weasley kaksoset ovat täysin omaa luokkaansa, niin järjettömän... Aaaaa!!!! "Ei mekään tyhmiä olla. Me tiedetään, että meidän nimet ovat Gred ja Feorge." Hauskoja. Koko kirjan huumori pusertuneena kahteen hahmoon, vaikka toki se leijailee muuallakin ympäristössä. Eka kirja on nopea, ehkä pääsääntöisesti esittely. Sarjan asetelma tulee selväksi, on vaatimaton kuuluisa velhopoika vastassaan kauan sitten kadonnut suunnaton paha Voldemort, jota maailma pelkää edelleen. On uskollisia ystäviä, mukavia ja hirveitä opettajia, mytologisia otuksia, taikuutta, sisäoppilaitos ja paljon herkullista ruokaa. Hiukan jännitystä tässäkin joo oli, mutta enemmän nuorelle lukijalle. Henkilökohtaisesti sanoisin juonen paranevan myöhemmissä osissa, kun päästään kunnolla räiskimään. Viisasten kivi on vielä aika kesy, mutta mikään ei voita tunnetta, kun huomaa idolinsa piilottaneen jo tähän kepeään aloitusosaansa vikan kirjan Grindelwaldin. Mitäpä siitä. Rowling on nero. Ensimmäinen osa ei täysin täytä janoa. Tai siis, voisin lukea ikuisuuden oppitunneista, koulun salakäytävistä, opettajista, läksyistä... Seitsemään kirjaan tätä mahtuu paljon, mutta ensimmäiseen ei vielä niin. Monettako kertaa tämänkin luen? Numero lähemmäs kymmentä. Yli. Reippasti.

Tietoa kirjasta :: Harry Potter ja viisasten kivi

J. K. Rowling Julkaistu: syyskuu 28, 1998
Avainsanat: elokuva, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu. Nidottu laitos 2011. Jim Kayn kuvittama laitos ilmestyy 6.10.2015.

Nestlé Smarties Book Prize 1997 Gold Medal 9–11 years, FCBG Children's Book Award 1997, Birmingham Cable Children's Book Award 1997, Young Telegraph Paperback of the Year 1998, British Book Awards 1997 Children's Book of the Year, Sheffield Children's Book Award 1998, valittu American Library Association's 100 Best ... (lisää)

Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Uhanalainen (Susiraja, #2)Pedon varjo (Kanen aikakirjat, #3)Tulikronikka (Kirja aikojen alusta, #2)Rautakuningatar (Rauta-saaga, #3)
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson