Kirja-arvio: 5. aalto

Kirjoittanut Fade - 3.5

Jaahas, että tällainen kirja tällä kertaa. Kun nappasin tämän kirjastosta mukaani, en edes jaksanut lukaista takakantta - kansi oli sen verran kiinnostavaa ja tylsyys oli iskenyt juuri siinä kohtaa. Kotiin päästyäni sitten aloin ihmetellä, että miksi ihmeessä menin lainaamaan tällaisen kirjan?! Vaikka takakansi saikin kiinnostuksen ihan suhtkoht hyvin heräämään, ei tämän tapaiset scifi kirjat ole ehkä ihan niitä minulle tarkoitettuja.. Päätin kuitenkin sitten avata kirjan kun olin sen kerran kirjastosta asti raahannut kotiin - huimat 400metriä. Alku tuntui hieman epäselvältä, sillä minulla ainakin meni hetki tajuta että kuka puhuu ja mistä. Kun sitten pääsin itse kertojasta selville, kirjaan itseensä oli jo paljon helpompi keskittyä ja se muuttui paljon helpommaksi ymmärtää. Tähän ymmärtämiseen kuitenkin tuli katkos aina siinä kohtaa, kun kertoja muuttui paikan vaihtuessa, mutta loppua kohden nämä pienet katkokset vain lyhenivät - onneksi. Pakko kyllä myöntää, että Yancey olisi voinut kirjoittaa ehkä hieman selvemmin tekstiään, mutta kai tähänkin tyyliin voi loppujen lopuksi tottua. Juonellisesti kirja oli koottu hyvin. Matkalla syntyneet kysymykset saivat melko hyvin vastauksensa kirjan loppua kohden. Suurin kysymys ei kuitenkaan ainakaan tässä kirjassa vielä saanut vastausta - Mitä viidennen aallon jälkeen? Toivottavasti tästä tulee kuitenkin vielä se toinen osa, että ehkä tämäkin kysymys saisi sitten vastauksensa. Hahmoista eniten rakastuin joko Evaniin tai Cassien pikkuveljeen Sammyyn - tai Samsiin kuten Cassie häntä kutsuu. Evan oli omalla erikoisella tavallaan hellyyttävä, sillä hän ei tiennyt oikein mitä voisi tehdä. Mikä teko olisi väärin sääntöjä kohtaan. Sammy taas oli aivan mahtava alle kouluikäinen pikkupoika, jonka sisällä asustaa selvästi rohkea ja määrätietoinen mies - sitten kun se vain pääsee sen pienen pojan ohi.

Tietoa kirjasta :: 5. aalto

Rick Yancey Julkaistu: syyskuu 2, 2013
Tyylit: scifi, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Ulla Selkälä. Kannen kuvamateriaali: Stephen Mulcahey / Arcangel Images. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2016, elokuvakansi.

”Totuus on, että heti kun ne löysivät meidät, pelimme oli pelattu.”

1. AALTO: Sähköt katkeavat.
2. AALTO: Onnekkaat pakenevat.
3. AALTO: Vain epäonnisimmat jäävät henkiin.
4. AALTO: Ainoa tapa selviytyä on pysyä yksin.
5. AALTO: Se alkaa nyt.

Cassie on ... (lisää)

Star Wars: Galaktiset taistelutLoppuToisaalla (Jäljellä/Toisaalla, #2)Darlah: 172 tuntia KuussaPoltettu maa (Maze Runner, #2)
LordStenhammar, Jupe, Astorethein, Kuupposen päivä, FreakyMike
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen