Harry Potter ja liekehtivä pikari

@ J. K. Rowling
Harry Potter ja liekehtivä pikari (Harry Potter #4) - J. K. Rowling 8.38   1267

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

Hugo-palkinto 2001, Scottish Arts Council Book Award 2001, Children's Book Award (9–11-vuotiaat) 2001, Whitaker's Platinum Book Award 2001, W. H. Smith Children's Book of the Year, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja), vuonna 2019 The Guardianin listalla The 100 best books of the 21st century sijalla 97.

Harry Potter herää Likusteritiellä arvessaan tuntuvaan polttavaan kipuun. Sitä ennen hän on nähnyt kammottavan todentuntuista ja pelottavaa unta, jossa on kuulunut Voldemortin ääni... Huoli arvesta kevenee hiukan, kun hän saa kutsun lähteä Weasleyn veljesten ja Hermionen kanssa huispauksen maailmanmestaruuskisoihin. Loppuottelu on huippujännittävä ja kisojen tunnelma iloisen riehakas, kunnes tilanne yhtäkkiä muuttuu sekasortoiseksi ja uhkaavaksi: kuolonsyöjät marssivat esiin ja taivaalle leimahtaa pimeän piirto.

Harryn neljäntenä kouluvuonna Tylypahkan koulussa järjestetään kolmivelhoturnajaiset, joihin osallistuu oman koulun lisäksi kaksi muuta velhokoulua, Beauxbatons ja Durmstrang. Kustakin koulusta valitaan ottelija kolmeen rohkeutta, taitoa ja ajattelua mittaavaan koetukseen, ja kolmen koulun nuoret velhot ja noidat seuraavat turnajaisia omia suosikkejaan kannustaen. Ottelupäivien välissä koulunkäynti jatkuu: taikaolentojen hoidossa tutustutaan räiskeperäisiin sisuliskoihin, Sibylla Punurmio ennustaa Harrylle synkkää kohtaloa ja pimeyden voimilta suojautumista opettaa omalaatuinen Alastor ”Villisilmä” Vauhkomieli.

Seuralaisen pyytäminen joulutanssiaisiin tuntuu Harrysta lähes ylivoimaisen vaikealta tehtävältä, mutta edessä on vielä koitokset, joiden veroisia Harry ei ole koskaan aikaisemmin kokenut.

Taiturimainen tarinankertoja J. K. Rowling onnistuu jälleen kerran ylittämään kaikki odotukset. Harry Potter ja liekehtivä pikari leiskuu ja loimuaa yhtä nautittavan yllätyksellisenä kuin aiemmatkin kirjat. Nyt Harry Potterin maailma on entistäkin monisävyisempi.

Kirja julkaistu helmikuu 14, 2001 (Tammi)
Tietoja muokattu tammikuu 5, 2020

Harry Potter

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7) 8.62   1202
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) 6.60   201

Sipe
heinäkuu 12, 2016

Super! Tykkäsin alusta paljon, koska siinä oli koko kirjan juoni ikään kuin kerrottuna. Loppu oli perus, jotkut kohdat ehkä hieman ennalta arvattavissa.

Truuners95
huhtikuu 10, 2016

Tämä kirja pelotti minua loppua kohden, kun luin tämän lapsena. Kaikista mielenkiintoisempia olivat koetukset ja huispauksen maailmanmestaruuskisat.

Mystinen tyttö
heinäkuu 1, 2015

Kirjassa oli tälläkin kertaa sama kuvio: alussa kiinnostaa ja lukeminen on nopea, keskellä hidastuu, loppua kohti juoni muuttuu kiinnostavammaksi. Toisaalta tässä osassa äsken mainittu ilmiö oli heikompi ja kiinnostus pysyi melkein koko kirjan läpi. Melkein. Alastor oli todella kiva mukava pikku lisäys, mutta hänen puuttumisessa ei olisi minua haitannut. Harmittaa, että Ginnyä ei tässäkään osassa näkynyt, mutta Krum ja Cedrick olivat hahmolisäys mistä pidin kovasti. Teksti oli yhä hyvin kirjoitettua ja helposti luettavaa, kirjassa avautui uusia ikkunoita mitkä auttavat hahmottamaan kokonaiskuvaa velhomaailmasta. S.Y.L.K.Y. oli huvittava ja oli hauskaa seurata sen etenemistä. Odotan innolla jo jatko-osaa. Suosittelen lämpimästi!

lolde
toukokuu 29, 2015

Luettuani ensimmäiset reilu sata sivua, ajattelin kirjan olevan tappavan tylsä ja mietin jo kirjailijan epäonnistuneen tässä teoksessaan, mutta sitten jännitys alkoi pikku hiljaa nostaa päätään ja kirjan juoni tempaisi minut täysin mukanaan. Kirjassa tipahteli jatkuvasti uusia juonenkäänteitä, jotka saivat minut uppoutumaan kirjan juoneen oikein toden teolla ja sai lukemaan kirjaa eteenpäin nopeahkolla tempolla, jotta saan vastauksen mietteisiini. Kirjailija päätti kuitenkin vastata odotuksiini kertarysäyksellä kirjan lopussa, jolloin kaikkiin juonenkäänteisiin tuli selvyys. Odotin kirjan loppukohtauksen nostavan tunteitani pitaan, kuten elokuvassakin, mutta - ei mitään. Siihen olinkin aika pettynyt, ettei kirjailija saanut surulliseen loppuun tuotua vähän lisää tunnetta.

Verhottu
joulukuu 8, 2014

En oikein päässyt mukaan kirjaan mutta ihan ok.

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen

Kirjafriikki
heinäkuu 5, 2014

Neljäs Harry Potter jatkaa koukuttavalla linjalla. Kirjassa on jännitystä, huumoria, loistavia henkilöhahmoja ja hyvin rakennettu juoni. Parhaita Pottereita.

Rauros
maaliskuu 21, 2014

Kirja oli hyvä! Eniten minua ärsytti Viktor Krum, ja miten kaikki juoksivat hänen perässään! Mutta se ei haitannut :)! Wesleyt ovat ihana perhe, ja pidän siitä miten he huolehtivat muiden asioista <3! Ja alku oli ennalta arvattava (Vaikkei siinä mitään pahaa ole)! S.Y.L.K.Y : Huvitti minua paljon joka lisäsi kirjaan huumoria! Tylypahkan asema nuosi, kun kolmivelhoturnajaiset alkoivat! Se ei haitannut koska, se toi lisää tunnelmaa ja jännitystä kirjaan ! Suosittelen kaikille <3

Akvaariokala
joulukuu 4, 2013

Tämä osa on aina ollut toinen lemppari Harry Pottereistani. Se luultavasti johtuu siitä, että kirjaan on tuotu jotakin uutta, mikä saa minut lukemaan sen aina uudelleen ja uudelleen. Todellinen klassikko!

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Jännähän tämäkin oli! Paljon jännitystä ja toimintaa, menoa ja meininkiä, mutta myöskin draamaa ja romantiikkaa :) Viktor Krum ja muut toisten koulujen hahmot olivat mielenkiintoisia ja erityisesti Madame Maxine oli jännä :) Lohikäärmeet <3

BookSolder
marraskuu 5, 2013

Luulen, että tämä on paras Potteri näistä neljästä ensimmäisestä kirjasta! Alku oli ennalta arvattava, ainakin se, että kenet valitaan sillä pikarilla. Lue, jos kaipaat seikkailua, ja myös toimintaa velhokoulussa! Vielä pitää sanoa, että Harry Potterin kaikki hahmot ovat kiinnostavia, ja inspiroivia!

Kirjaneito
helmikuu 17, 2013

Vaikka liekehtivä pikari ei olekaan lempparini Harry Pottereista se on silti ja tulee aina olemaan, upea kirja. Alku käynnistyy mahtavilla huispauksen maailmanmestaruuskisoilla jonka jälkeen on jälleen aika mennä Tylypahkaan. Vuodesta ei kuitenkaan ole tulossa tavallinen, ei todelaakaan, kolmivelhoturnajaiset pitävät siitä huolen. Liekehtivä pikari esittelee astetta synkemmän Tylypahkan. Kuolonsyöjät liikehtivät ja Harryn turvallisuus on vaarassa jälleen. Kirja ei onneksi synkistele liikaa, vaan Joulutanssiaiset ja S.Y.L.K.Y tuovat rutkasti huumoria mukaan. Myös Durmstrang ja Beuxbatons olivat kiinostava lisä velhomaailmaan ja Weasleyn perheen loput jäsenet esitellään. Liekehtivä pikari näyttää myös kuinka tarkkaan Rowling onkin suunnitellut koko velhomaailman ja Harryn tulevat seikkailut.

TheDarkMission
joulukuu 19, 2007

Äskettäin ahmin tämä kirjan noin seitsemännen kerran. Tämä on sarjan parhaita osia (seiska on aivan paras!) ja juoni vain on niin hyvä! Muistan yhä miten vapisin kun ehka 8-vuotiaana äiti luki ääneen tätä. Ja olihan se sen arvoista. Vaikka tietenkin tämä menettää aina hieman ihanuuttaan kun lukee uudelleen ja uudelleen. Mutta Potterit kestävät lukemisen erinomaisesta. Tässä kirjassa on loistavia hahmoja, fantastinen juoni ja paljon yksityiskohtia, jotka ovat meheviä ja juuri ne mahdollistavat potterien uudelleen lukemisen. Enemmän synkkyyttä taikamaailmaan - sitä parempi! Tämä on seesteinen ja puhtaasti kirjoitettu, eikä asiat ole aivan lennosta tekaistuja. :) Puhumattakaan millaista syvyyttä Rowling osaa tuoda kirjoihin! Joulutanssiaiset on kiva pikkulisä tyttöjuttuineen S.Y.L.K.Y.:stä puhumattakaan. Kolmiverhoturnaijaiset ovat tietenkin se pääasia (vai onkohan se Voldemortin paluu?) ja Rowling on tietysti kuvaillut ne erittäin onnistuneesti. Epäreilua kuinka joku osaakin kirjoittaa! Jos et vielä ole lukenut tätä, niin nyt ihmeessä kirjastoon tai kirjakauppaan tai naapurille tai mistä nyt saatkaan tämän yleissivistyksen kulmakiven! Lienee tarpeetonta mainitakaan että olen hulluna pottereihin. :)

WindWizard
heinäkuu 12, 2015