Kirja-arvio: Kärpästyttö

Kirjoittanut Dark Clark - 4.0

Francis Hardingen Kärpästytön miljöönä toimii fantasiamaailma, jonka pohjana on käytetty 1700-luvun Englannin sekasortoista poliittista tilannetta. Kirjan kieli on monipuolista ja hupaisaa, ja muutamat kohdat saivat itseni kuplimaan ääneen naurusta, mikä on jo sinänsä ennätys. Juoni ei ollut kuitenkaan mikään ihmeellinen, ja kirjailija on esittänyt sen monimutkaiset koukerot hivenen kömpelösti, jolloin hampaankoloihin jää hienoinen selittelyn jälkimaku. Yleensä minua tämänkaltaisissa nuortenfantasiakirjoissa häiritsee se, ettei kukaan (varsinkaan hyvis) kuole. Esimerkiksi Hardingen pöksyissä olisin langettanut eräälle nimeltämainitsemattomalle henkilölle traagisen marttyyrikuoleman kaksintaistelussa.

Tietoa kirjasta :: Kärpästyttö

Frances Hardinge Julkaistu: lokakuu 12, 2006

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu.

Branford Boase Award 2006, School Library Journal Best Book Award 2006. Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2006.

Isänsä kuoleman jälkeen orvoksi jäänyt Musca Mye pakenee kotikylästään Corpista, jonka ulkopuolella hän ei ole koskaan käynyt. Paluu entiseen käy hetkessä mahdottomaksi: kylän mylly roihuaa ilmiliekeissä, ja ... (lisää)

Lumottu (Yön talo, #6)Auringon polku (Soturikissat: Klaanien synty, #1)Varjojen valtias (Muinainen pimeys, #6)Gregor ja rottien koodi (Alismaan tarinat, #5)Meinioseppä: Morriganin kutsumus (Nevermoor, #2)
Ruska, Darkki, haplotus
Uusin jäsen: Ruska