Merkitty (Yön talo #1) - P. C. Cast, Kristin Cast 7.56   534

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Annika Eräpuro. Kannen suunnittelu: Cara E. Petrus. Kannen valokuvat: Getty Images. Sidottu.

Oletko merkitty? Astu Yön talon viettelevään maailmaan...

Kun 16-vuotias Zoey tulee merkityksi, hänen on jätettävä tavallinen elämänsä ja muutettava Yön taloon, vampyyrien sisäoppilaitokseen. Siellä tulokkaat käyvät läpi muutoksen, ja niistä, jotka selviävät hengissä, tulee huikean karismaattisia vampyyreita.

Mutta Zoey ei ole tavallinen tulokas, vaan vampyyrijumalatar Nyksin merkitsemä erityislahjakkuus, jonka poikkeavuus ei jää kenellekään epäselväksi – kiitos Zoeyn otsassa safiirinsinisenä hohtavan kuunsirpin. Uuteen elämään sopeutumista ei myöskään helpota ex-poikaystävän lähellä koettu outo, kiihkeä verenhimo...

Zoey kohtaa Yön talossa niin ystäviä, vihollisia kuin huumaavan uuden ihastuksen. Ja ennemmin tai myöhemmin hänen on haastettava koulua ylimielisesti hallitsevat Pimeyden tyttäret, jotka käyttävät valtaansa kauhealla tavalla väärin...

"Väisty, Stephenie Meyer!" – People

Kirja julkaistu huhtikuu 15, 2010 (Otava)
Alkuperäinen nimi Marked

Paljastettu (Yön talo #11) 6.90   65
Pelastettu (Yön talo #12) 7.08   58

Julianna
toukokuu 19, 2020

Tää on paras kirjasarja kautta aikojen! En vaan kestä miten hyvä tää oikeesti on, oon lukemas tätä koko kirjasarjaa koht toista kertaa läpi, ja ehkä vielä kolmannenkin, jäin tähän aivan koukkuun, ja aion ostaa ne kaikki kirjat omakseni<3 Suosittelen tätä kaikenikäisille! okei en ehkä ihan 7-10. v mut silti siitä ylöspäin (:

Dark Moon
toukokuu 22, 2019

Minusta Merkitty oli ihan hyvä kirja vaikken suosittelekaan sitä kovin nuorille.

Merkitty oli hyvin kirjoitettu ja mukanaan vievä kirja. Sen juoni oli aikalailla selvä ja hiukan arvattavissa, mutta se ei ollut ihan mikään tavallinen vampyyrikirja

Minusta kirja oli suunnattu aineskin yli 12 vuotiaille, mutta se oli silti hyvä.

wiiwiis
maaliskuu 31, 2017

+Todella erilainen verrattuna muihin lukemiini vampyyrikirjoihin.

+ Päähenkilö Zoey, sekä hänen ystävänsä ovat ihania.

+ Eteni sopivaa tahtia.

+ Teinihömppää!!

+ Romanttinen.

+ Nuorten puuhetyylissä onnistuttu hyvin ja vaikuttaa aidolle.

- Jotkut hahmot ja tapahtumat ovat todella kliseisiä. (Ei kuitenkaan haitannut liikaa.)

- Ensimmäiset sivut jouduin lukemaan useampaan kertaan, koska oli niin sekavaa.

- Jotkut tapahtumat hieman outoja.

Sohvi
heinäkuu 19, 2016

Ensimmäisestä lukukerrasta alkaen olen tykännyt tästä Yön talo-sarjan ensimmäisestä kirjasta. Sarja alkaa hyvin reippaalla tahdilla, mutta kuitenkin lukijaystävällisesti muistuttaen kuka kukin on vielä pitkälle kirjaa myöten. Tapahtumaa on kivasti, ei kuitenkaan ole ängetty liian täyteen vaan pysytty maltillisena ensimmäisessä kirjassa. En voi kuin suositella!

Arra
lokakuu 25, 2015

Tämä kirja oli ihan järkyttävää matskua. En suosittele. Kenellekään.

Luinwen
elokuu 11, 2015

Kirja alkaa siitä, kun päähenkilö saa erikoisen merkin otsaansa ja päätyy erikoislahjakkaiden, ei-ihmisille tarkoitettuun kouluun. Siellä hän välittömästi saa uusia kavereita sekä vaaleahiuksisen vihollisen, ja huomaa ettei olekaan ihan tavallinen muihin opiskelijatovereihinsa verrattuna. Kuulostaako tutulta? Ei, kyseessä ei ole kahdeksas Harry Potter. Eroa tässä siihen on, että päähenkilö on tyttö ja vampyyri ja öhm... Kaikki muu sitten kuulostaakin tutulta. Kirjassa on siis lainattu Harry Pottereista tuttu kaava, mutta mielestäni ihan onnistuneesti. Harry Potterit ovat ihan ok kirjoja, miksei sitten Harry Potter-kopio ei olisi? Hahmot ovat paperin ohuita, edes päähenkilö ei herätä suurempia tunteita. Vielä vähemmän sydänrihmoja värisyttää päähenkilön ihastus, joka on komea eikä oikeastaan mitään muuta. Luin kirjan e-kirjana, jossa laina-aika oli 14 päivää. Jouduin uusimaan lainan vain kerran ja sen jälkeen laina-aikaa jäi runsain mitoin jäljelle. Kirjassa siis ei kestä kauaa lukea ja se on kohtuullisen kivutonta. Kirja loppuu seuraavaa osaa pedaten. Ainoa mielenkiintoinen asia, päähenkilön näkemät "kummitukset" jäävät selittämättä eli seuraavakin osa on pakko lukea, valitettavasti. Tämä ei todellakaan ole parasta nuortenkirjallisuutta, mitä maailmassa on, mutta kyllähän tämän sai luettua. Vähän niin kuin Goosebumbs-kirjat; vaikka oikein hyvin tiedät, että näissä kirjoissa ei ole mitään järkeä, silti ne vain tuli teininä luettuna läpi.

Mirelle
kesäkuu 14, 2015

Olen nyt lukenut kaikki tähän asti ilmestyneet osat. Ensimmäiset olivat ihan hyviä, vaikkakin aika kliseisiä. Myöhemmin ilmestyneistä osista en oikein pitänyt, koska mielestäni kirjasarja oli kestänyt jo aivan liian kauan. Hahmot ovat ihan mielenniintoisia mutta juoni on ennalta-arvattavissa. En aio ainakaan ostaa yhdettätoista osaa.

Vanellope
kesäkuu 11, 2015

Tosi hyvä kirja, mut välilläenin ihan sekasin ja oli tosi paljon kirjotusvirheitä. Muuten kirja oli hyvä ja hyvä juoni

Shadowprincess
toukokuu 31, 2015

Koukuttava ja tietyllä tasolla omaperäinen kirja. Ei ollut toivoakaan, että olisin jättänyt kirjan lukemisen kesken. Suosittelen erittäin lämpimästi muillekin vampyyrifantasiafaneille ;)

inari
maaliskuu 23, 2015

Lumoavan koukkuttava! Luin yhdeltä istumalta koko kirjan enkä varmasti aio jättää sitä siihen! Luen suurella mieltymyksellä ja innolla seuraavatkin osat! Suosittelen kaikille mahdollisille lukijoille kenellä on vähääkään kiinostusta fantasia- ja vampyyrikirjoihin! En antanut arvosanaani ilman hyviä perusteluja!

rahanpesukarhu
tammikuu 22, 2015

Pidin kirjan hahmoista, varsinkin Afrodite oli todella kiehtova hahmo. Pidin siitä miten suoraan henkilöt puhuvat tässä kirjassa ja keskustelut ovat hieman lähempänä sitä tyyliä miten nuoret ihmiset normaalisti juttelevatkin keskenään, kuin monissa muissa kirjoissa. Silti en voi viittä tähteä antaa, koska kirjassa oli todella tylsistyttäviä loitsu kohtia, joita teki mieli hyppiä yli.

Poison Girl
joulukuu 29, 2014

Kirja oli tosi mukaansatempaava ja hauska. Toisaalta kliseitä esiintyi aika paljon. Aluksi kuvittelin Yön talon olevan vähän kuin Harry Potterin Tylypahka, mutta kirjan edetessä unohdin koko vertauksen. Mielenkiintoa löytyy vielä sen verran, että luen seuraavan osan.

Jessie Sundblad
lokakuu 13, 2014

Tapahtumat käyvät nopeasti, mutta tarina on kumminkin kiehtova ja jännä. Itse pidän kirjan salaperäisyydestä ja siitä miten pitkä tämä kirjasarja on. Odotan innolla kun pääsen lukemaann seuraavaa kirjaa.

Lady_
lokakuu 12, 2014

Ihana kirja!! Jäin heti koukkuun tähän sarjan ensimmäiseen osaan, enkä voinutlopettaa lukemista yölläkään! Koko sarja on aivan mahtava ja Zoey on paras! Zoey on aivan mahtava hahmo! Ja se, että sillä on kamala perhe ja ihana isoäiti, tekee tästä kirjasta vielä paremman! Zo on ainakin mulle sellanen symppis -hahmo. Erik oli aika mukava ja muuta tässä alussa... (Tykkäsin kuitenkin Starkista ja Heathista enemmän) Mua kyllä alkoi välillä tympiä se taydellinen poika juttu... Heath oli aivan IIIIHANAAAA! Se oli sellanen ihana herrasmies ja sulonen ja hauska ja ihana... Tälläsiä poikia pitäis olla oikeestikin olemassa, eikä vaan kirjan kansien välissä... RAKASTAN! Damien oli ehkä mun suosikki Zoeyn kavereista. Jotenki se oli mahtavaa että tähän kirjaan oli otettu tällänenkin hahmo, joka on ihana ja sulonen ja huolehtiva ja sillä on ihana tapa sanoa "meidän Zoey"!!!! Stevie Rae oli ihanan iloinen ja paljon parempi valinta bestikseks kun joku Afrodite... Kaksoset oli sellanen mukava lisä, joka piristää päivää :)

Rauros
toukokuu 13, 2014

Hyvä kirja! Kerrankin vaihtelua kun muuten tulee luettua paljon Tolkienin tuotantoa ;)! <3 Hyvä kirja

Mysi
huhtikuu 13, 2014

Perus-hyvä kirja! Voisi olla parempikin, mutta on silti hyvä. Kerrankin kirja, jonka huumoria pystyn ymmärtämään. Innostaa lukemaan muut sarjan kirjat

Saralili
elokuu 22, 2013

Yön Talo on tosi hyvä sarja, suosittelen kaikkia lukemaan!

heinäkuu 26, 2013

Hyvä kirja. Aivan erilainen vampyyrikirja kuin aiemmin lukemani. Kannattaa lukea!

Arwina
toukokuu 4, 2013

Äidin ja tyttären yhteinen romaani, yllättävän hyvä sellainen. Tässä annettiin vampyyreista aivan uusi kuva, mikä on hienoa. Pidin kirjan henkilöistä, erityisesti Sylvia Redbirdistä. Hän on kiehtova hahmo. Kaupunki, jossa vampyyrit eivät ole salassa. Rinnakkaiseloa "normaalien" ihmisten parissa. Suosittelen!

Angel of Darkness
huhtikuu 8, 2013

Ihan luettava kirja.Aluksi meinasin jättää lukemisen sikseen, oli vähän pitkästyttävä ja päähenkilöt tuntuivat liian nuorilta makuuni. Luin kuitenkin loppuun ja ajattelin lukea myös sarjan seuraavan kirjan. Ihan jännä idea tarianassa.

Akvaariokala
maaliskuu 28, 2013

Merkitty on melko omaperäisen kirjasarjan lupaava alku. Sarjan kulku tosin muuttuu huomattavasti tukevissa osissa. Merkitty on lukemisen arvoinen kirja, ja sen jälkeen minun oli pakko lukea myös muut osat.

Villapumi
helmikuu 23, 2013

Tämä kirja oli/on sarjan paras, mutta muut kirjat ovat kyllä mielestäni täyttä ajanhukkaa, joten ei tämänkään tasoa kovin korkeaksi voi kuvailla...

Karajishi
heinäkuu 20, 2012

Kyllä, pidin siitä, vaikka alku oli (kuten jo niin monesti on mainittukin) hieman pitkäveteinen. Ei kuitenkaan liian, jotta se olisi häirinnyt lukemista. Ja vauhtiin päästyä juoni alkoi olla entistä enemmän kiinnostava, eikä parin luvun jälkeen voinut enää lopettaa lukemista. Pidin päähenkilöstä ja hän oli juuri sellainen, jollaiseksi sen ikäisen nuoren tytön kuvitella saattaa. Jotkin kirjailijat tekevät hahmoistaan hieman liian lapsellisia heidän ikäänsä nähden, mutta tässä niin ei kuitenkaan käynyt. Joissain kohdissa juoni oli kyllä hieman… kyseenalainen ja jotkin asiat oli kerrottu hieman liian summittaisesti, eikä yksityiskohtia oltu kuvailtu kyllin tarkkaan. Näitä kohtia löytyi kuitenkin suhteellisen vähän, mikä ei sinänsä lukemista haitannut, vaikka ärsyttäviä ne olivat yhtä kaikki. Zoeyn ja Erikin suhdetta olisi voinut vielä enemmän ottaa esille, mutta epäilemättä siitä kerrotaan enemmän jatko-osissa. Toisaalta se on hyvä, toisaalta taas huono – nyt huomio ei niinkään kiinnittynyt Erikiin, vaikka osittain tässäkin rakkaus on merkittävässä roolissa. Vampyyrien nimet olivat hauskoja, joskin jotkin aavistuksen korneja, mutta tuo oli niin merkityksetön seikka, että oikeastaan kiinnitin siihen huomiota vasta luettuani kirja loppuun. Aikaa lukemiseen meni sellaiset pari viikkoa, minkä jo pitäisi kertoa mielipiteeni kirjasta. Ehdottomasti voin suositella lukemaan, ellei lukija ole turhan tarkka :) Jatko-osia ei vain voi olla lukematta!

Catherine
heinäkuu 11, 2012

Ei mitään parasta fantasiaa. Juoni oli paikoin ennalta-arvattavaa ja ehkä jopa pitkästyttävää. Valoa sarjaan toi kuitenkin Damienin hauska hahmo. Vaikken tästä ensimmäisestä niin innostunutkaan niin toisen osan aion lukea, utelias sielu kun olen.

millinen
toukokuu 18, 2012

Kirjan lukeminen epäilytti aluksi sillä vampyyri kirjoja on moneen lähtöön... Mutta kirja oli positiivinen yllätys ja vielä erittäin koukuttava sellainen.

Happyface
huhtikuu 25, 2012

Todella hyvä ja koukuttava kirja:)! Suosittelen kaikille, jotka pitävät vampyrikirjoista. Alku oli hieman sekava, mutta kyllä siihen pääsi melkein heti mukaan . Huippu!!!!!

Jillponie 2
maaliskuu 9, 2012

Petyin ja pahasti. Pidän vampyyrikijoista, mutta en tälläisistä missä on teinejä ja muuta vastaavaa. Mielestäni jos pitää kirjoittaa fantasiaa, niin sitten se todella on fantasiaa ei tälläistä.

tessy
helmikuu 17, 2012

minusta tämä kirja oli parhaita vampyyri kirjoja koskaan. kirjassa minun lempihahmoni oli neferet, mutta kun myöhemmin paljastui petturiksi petyin pahasti. minusta tässä kuvataan ystävyyttä taidokkaasti.kirja on täynnä yllättäviä tilanteita ja vaaroja. ihana kertomus siitä miten kaikki voi muuttua äkkiä. kirja loppuu niin että jää janoamaan seuraavaa osaa. aivan ihana kirja

Nemira
helmikuu 6, 2012

Hyvä sarja koukutti mut heti alussa =)

Fallen angel
tammikuu 5, 2012

Alku oli tosiaan välillä vähän pitkäveteistä ja jotkin asiat olivat melkeinpä outoja, mutta kun kirjaa pidemmälle luki se oli todella hyvä ja pidin siitä ettei ollut sitä perinteistä kolmidraamaa oikeastaan. Kirjan luin oikeastaan kahdessa yössä, eli kirja oli todella hyvä. Onneksi siis lainasin kirjastosta samantien toisen osan ja nyt saa katsoa koska pitää seuraavaa osaa mennä kirjastosta metsästämään :)

kesäkuu 12, 2011

Pidin kyllä. Mielenkiinto heräsi heti alussa eikä lukeminen ollut tökkivää. Hieno juoni ja plussat siitä, että näistä vampyyreista on tehty erilaisia kuin normaalisti. Välillä ärsytti "teinimäinen" kirjoitustyyli, mutta annettakoon se anteeksi, koska kirja jätti "yöntalo-himon".

-Ketsuppi
huhtikuu 17, 2011

Sinänsä hyvä kirja. Alku oli jokseenkin niin pitkäveteinen, että eminasi koko kirja äädä lukematta. Kuitenkin hieman pidemmälle päästyäni, kirja todella avautui. Uudenlainen kuvaa vampyyreistä saa sarjan tuntumaan hyvin tuoreelta eikä toista sitä samaa vanhaa vampyyrirakastuuihmiseen -kuviota.

Fairchild
lokakuu 8, 2014