Salatun voiman kaupunki

@ Theo Lawrence
Salatun voiman kaupunki (Mystic City #1) - Theo Lawrence 7.64   226

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Kirsi Ohrankämmen. Kansi: Tex Hänninen. Sidottu, kansipaperi.

Maaginen kahtia jaettu kaupunki. Poliittista kapinaa. Ikuista rakkautta?

Manhattan vuonna X. Pilvenpiirtäjien huipulla hallitsevat rikkaat ja etuoikeutetut, joiden yltäkylläisen elämän mahdollistaa vain katutasossa, ilmastonmuutoksen synnyttämien kanaalien varsilla kurjaliston joukossa majailevilta mystikoilta salaperäisesti hankittu energia. Yläluokan hienostosviiteissä asuu myös 16-vuotias Aria Rose, rakastuneena silmittömästi isänsä poliittisen kilpailijan poikaan.

Vai onko hän sittenkään niin rakastunut? Ainakaan hän ei pysty muistamaan, miten romanssi sai alkunsa. Mutta sitten Aria tapaa Hunterin, komean ja hämmentävän mystikon alakaupungista, ja tällä tuntuu olevan hallussaan hänen unohtuneen menneisyytensä avain.

Väkevä, mukaansatempaava tarina aloittaa uuden nuorten aikuisten romaanisarjan, joka on täynnä kiellettyä intohimoa, synkkiä petoksia ja vavisuttavia mystisiä voimia. Sarjan aloitusosa on otettu kaikkialla maailmassa innostuneesti vastaan, ja sen oikeudet on myyty jo kahdeksaan maahan.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu elokuu 21, 2013 (Karisto)
Alkuperäinen nimi Mystic City
Tietoja muokattu helmikuu 9, 2023

Mystic City

Salatun voiman kaupunki (Mystic City #1) 7.64   226
Pimeä sydän (Mystic City #2) 7.38   126
Hehkuva ruumis (Mystic City #3) 6.92   52

Book_lover
marraskuu 13, 2020

Aivan mahtava kirja! Aluksi juonenkulusta ei oikein saanut kiinni, mutta kun se selvisi, oli jännittävää seurata tapahtumia. Rakkaus osuus oli tavanomaista, mutta kiehtovaa.

syyskuu 4, 2019

Kirja on kokonaisuutena aivan hyvä. Jotkin juonen käänteet olivat hieman ennalta arvattavia, mutta Lawrencen luoma maailma oli sen verran kiinnostava, että kirja piti otteessaan kunnes sen sai kahlattua loppuun. Romantiikkaa ja jännitystä ei tosiaan puutu. Ja kannen kuva on aivan ihana!

Tiina
heinäkuu 23, 2019

Kirja oli hyvä, vaikka alkuun tuntui hankalle päästä sisälle juoneen ja kirjan maailmaan. Päähenkilö oli ajoittain ärsyttävän naiivi, mutta se ei kauheasti häirinnyt.

Tulevaisuudenkuva tämän kirjan mukaan on aika pelottava, selkeä jako rikkaisiin ja köyhiin tuntui välillä hyvin epäoikeudenmukaiselta.

Anneliana
tammikuu 22, 2017

Mukavan rentoa luettavaa. Suosittelen lämpimästi romantiikan rakastajille (:

darlah-01
kesäkuu 18, 2015

Kirjan juoni on hieman ennalta arvattava. Henkilöt poikkeuksia lukuun ottamatta ovat hyviä. Kirjaa oli taitavasti kijoitettu ja sitä oli mukava lukea. Suosittelen!

Mystinen tyttö
maaliskuu 23, 2015

Hieno idea, pakko myöntää. En kyllä yhtään tiedä onko 'kielletty rakkaus' jo hiukan kulunut, mutta tykkäsin itse ainakin. Ainut miinus tulee ehkä kirjan ennalta-arvattavuudesta ja joistain pienistä yksityiskohdista mihin kiinnitin huomiota. Esimerkiksi joskus tuntui, että rakas päähenkilömme pyörtyi/menetti tajunsa jokaisessa niin sanotussa 'jännittävässä kohdassa'. En saanut hänestä selvää kuvaa, tuntui, että välissämme olisi sumea seinä. Tapahtumapaikka oli hyvin mielenkiintoinen, sain siitä selvä kuvan mikä teki lukemisesta ehdottomasti helpompaa. Aion ehdottomasti lukea sarjan loppuun, suosittelen tätä myös sinulle!

ppp2
marraskuu 19, 2014

Ehdottomasti nuorille suunnattu Romeo ja Julia - teemainen dystopiaromaani. Kahtia jaettu kaupunki mystikoineen on hyvin lupaava miljöö ja juoni kulkee mukavasti, selkeästi jopa yllätyksellisestikin, eteenpäin. Päähenkilöiden suhde oli kuitenkin epätodellisen ja teennäisen tuntuinen. Pinnallinen, etäinen tunne säilyi koko kirjan ajan romuttaen kokonaisuuden. Kirja oli kuitenkin helppoa, viihdyttävää luettevaa mielenkiintoisessa ympäristössä. Uteliaisuudesta tartun jatko-osaan, sitten kun kerkeän.

Ida
elokuu 1, 2014

Ahh... Miten minä rakastankin näitä "kielletty rakkaus" kirjoja mitä nyt nykyään tulee aina vastaan. Toisaalta en kyllästy sellaisiin kirjoihin ikinä. Päähenkilö oli kuitenkin joissakin kohdissa vähän tylsä tai jopa liian pikkutyttömäinen <--(en keksinyt tuohon oikeaa sanaa) ja kirja jumitti joissain kohdissa. Juoni oli vähän ennalta-arvattava. Kumminkin rakastuin tähän kirjaan. Muut hahmot olivat mielenkiintoisia ja koko kirja oli mielenkiintoinen. Minulla ei kyllä tullut kyllä sellaista - nyt on pakko lukeä tämä kirja - tunnetta. Luin sen rauhassa ja aloin todellakin pitää tästä.

The Big Bad Wolf
kesäkuu 24, 2014

Blondein koskaan lukemani kirja. Lainatessani luin suoriltaan puolet, koska puhelimeni oli rikki. Nöyrryin jopa selaamaan parisenkymmentä sivua läpi Soneran odotussohvilla. Koukuttava, no joo. Helppolukuinen ainakin. Kunnes lakkasi lukemasta ja karttoi Pyhää Blondeutta kuin ruttoa. Minulla ei ole mitään blondeja vastaan. Uskon vakaasti lähes jokaisen tarvitsevan blondiaikaa. Toisinaan. Siihen kirja soveltuu hyvin. Saippuaa, siirappia ja sokeria. Mielin määrin. Aria on ärsyttävä. Hunter... voi luoja. Okei, ei tarvitse olla sekoitus ja vaarallinen, söpötkin kaverit voivat olla ihan kivoja. Mutta ei tarvitse olla niin äklömakea lahna. Tatskakaveri oli hottis, Hunter... ei. Juoni oli pääosin ennalta-arvattavaa huttua varsinkin Shakespearenraiskauskirjeidensä osalta. Kuinka nerokasta kutsua toisiltaan kiellettyjä rakastavaisia toisiltaan kielletyiksi rakastavaisiksi. Idea kaupungista oli ihan kiva, vaikka mystikot (ennustavalla tekstisyötöllä kesti pari minuuttia ymmärtää, ettei kyse ole mustikoista) olivat vähän liian laimeasti esitelty. Muutenkaan... Monestiko tämä on esiluettu? Kieli oli yksinkertaista ja vaikkei pahasti ontunutkaan, siinä ei ollut mitään erikoisen nautittavaa. Jotenkin... Mieleen tuli adjektiiveja läpinäkyvä, aukkoinen, hento... Teksti ei kantanut niin hyvin. Ihan ilolla tätä luki. Ja seuraavan varmastikin lukee. Olisin voinut elää ilmankin. Arvostelun blondeus ei viittaa millään tavoin hiusten väriin. Ainoastaan aivosolukon määrään.

Arwina
huhtikuu 7, 2014

Kirja oli mun mielestä hyvä. Juoni/tapahtumat oli ihan kivat. Aika perus kauraa jos voi sanoa:) Mutta suosittelen lukemaan ja jatkoa ootellessa!

laiz
helmikuu 16, 2014

Mielenkiintoinen, mutta hiukan ennalta arvattava kirja. Jatko-osaa odotellessa. :)

Nightmere
tammikuu 1, 2014

Kirjan juoni oli herkkä, romanttinen ja mielenkiintoinen, tasaista tahtia etenevää tarinaa. Hahmot olivat kiinostavan persoonallisia salaisuuksieen ja kenestäkään ei voinut tietää täysin kaikkea. Hienointa kirjassa oli ylhäistön ja ala maailman ihmisten ero ja elämäntyyli. Kirja kuvaa sinäänsä myös tätä nykyajan maailmaa köyhien ja rikkaiden eroja ja poliitiikan synkempiä puolia kuten myös koko maapallon tilannetta ilmastonmuutoksen kannalta. Vaikken olisi lukenutkaan tätä kirjaa en olisi mielestäni jäänyt mistään paitsi. Kirja oli kiva, muttei vaikuttanut minuun paljoakaan, juonesta puuttui jotain särmää joka olisi herättänyt suurenmoisen lukuinnostuksen itsessäni. Jään kuitenkin odottamaan seuraavaa osaa mielenkiinnolla.

joulukuu 30, 2013

Valitsin kirjan kannen kuvan perusteella ja se kannatti. Kirja oli todella hyvä siihen nähden, että sen on kirjoittanut mies nuoren naisen näkökulmasta. Kirja oli välillä ehkä hieman ennalta arvattava. Jatkoa odotellessa!

CCrystal
marraskuu 12, 2013

En aluksi meinannut lukea koko kirjaa, koska tämän on kirjoittanut mies, vaikka päähenkilönä on nuori nainen, mutta kiinnostus kirjan ideaa kohtaan vei voiton ja sanottakoon, että hyvä niin! Kirjailija suoriutui ihan mallikkaasti nuoren naisen näkökulman kerronnasta ja mukavasti kirja sisälsi myös romantiikkaa. Tarina oli mukaansatempaava ja vaikkakin vähän ennalta arvattava, niin ei se minua haitannut. GO KIELLETTY RAKKAUS! :) Ihanan erilainen kirja pitkästä aikaa! Jatko-osaa odotellaan.

Feeniksi
marraskuu 6, 2013

Jatko jään odottelemaan.

Iltaneth
marraskuu 2, 2013

Ihan mielenkiintoista luettavaa, jokseenkin välistä vähän ennalta-arvattava. Maailma on mielenkiintoinen ja Aria on hyvä päähenkilö. Hän kasvaa kirjan edetessä, mikä on hyvä juttu. Olen kuitenkin varmaan lukenut vähän liikaa nuorten romantiikkaromaaneja, sillä tämä ei jaksanut liiemmin erottua joukosta edukseen.

Isabella
lokakuu 8, 2013

Hieno kirja! Kirja vei helposti mukanaan. :) Kirja on täynnä petoksia ja romantiikkaa. Voisin lukea kirjan vielä 1000 kertaa uudestaan! :)

Kirjaneito
syyskuu 18, 2013

Theo Lawrence maalaa kirjassaan esiin jälleen yhden kiinnostavan tulevaisuudennäkymän. Ajatus kahtia jakautuneesta kaupungista, vedennousua korkealle paenneista rikkaista ja alas heivatuista köyhistä onkin hyvin realistisen tuntuinen. Voisiko noin oikeasti tapahtua? Myös rikkaat seurapiirit tyhjänpäiväisine "minkä mekon laitan tänään" -huolineen on hyvin kuvattu. Lawrencen tekniikkakin on vakuuttavaa, pääsylippuna toimivat sormenjäljet ja kaikkialle raahataan mukana TouchMe -laitetta, puhelimen ja iPadin edistyneempää yhdistelmää. Vaikka Salaperäisen voiman kaupunki luokitellaankin scifiksi, mukana oli mystikkojen myötä myös fantasiaelementtejä. Mystikot ovat ihmisiä, joilla on mahtavia voimia, kuten kyky parantaa tai kävellä seinien läpi. Ylhäistö haluaakin käyttää heidän energiaansa hyväkseen ja pitää kaupungin sen avulla toiminnassa. Mystikkoja pelätään, vaikka he joutuvatkin käymään voimanpoistoissa säännöllisesti. Itse olisin ollut kiinnostut kuulemaan enemmän siitä, mistä mystikot ovat alunperin saapuneet, sillä heidän voimassan ei tuntunut olevan mitään tieteellistä lähdettä. Juoni oli nopeatempoinen ja kiinnostava, mutta kirjan suurta rakkaustarinaa leimasi minusta ennalta-arvattavuus. Arian muistinmenetys, kihlaus Thomasin kanssa ja lukuisat muut vihjeet saivat minut arvaamaan takakannen, prologin ja ensimmäisen luvun jälkeen, mikä oli homman nimi. Ja koska tarina keskittyi paljon Arian muistinmenetyksen ratkaisemiseen, mieleni teki useaan otteseen takoa järkeä päähenkilömme päähän. Sen sijaan muiden henkilöiden todellisten puolien paljastuminen oli nerokasta ja ainakin minulle tuli aina täysin puskasta kuka lopulta olikaan kenen puolella. Salatun voiman kaupungista jäi kuitenkin ehdottoman hyvä fiilis ja jännittävä loppuratkaisu takaa sen, että jään odottamaan jatkoa suurella mielenkiinnolla.

Riley Charlotte
syyskuu 15, 2013

Kielletty rakkaus roihuaa. Ihana kirja ylhäistön tylsästä, turhamaisesta elämästä ja siitä kuinka heikot sorretaan. Aria on kiva hahmo, joka on sydämellinen ja ajattelee muitakin kuin vain itseään. Hunter taas on kiehtova ja salaperäinen mystikko. Oli järkyttävää tajuta, että Arian vanhemmat ottivat häneltä muistot koska hän oli rakastunut väärään tyyppiin ja se, että he huijasivat Ariaa että hän oli ottanut hilettä ja sen takia hän ei muistanut mitään rakkaudesta Thomasia kohtaan. Tavallaan he yrittivät pakkonaittaa Arian, mikä on väärin. Kauheaa oli myös se että he yrittivät ottaa Arian muistot uudestaan koska hän rakastui uudestaan Hunteriin. Arian isä oli valmista tappamaan tämän koska rakastui mystikkoon ja isä ampui useammankin syyttömän ihmisen, kertoo että hän on julma tyranni joka tahtoo alistaa muut. Mutta onneksi myös oli sellaisia ihmisiä jotka eivät halunneet valtaa vaan ikuista tasa-arvoa. Jatkoa odotetaan innolla, ja sitten nähdään mihin Arian ja Hunterin rakkaus kantaakaan?

Heidi Kristina
syyskuu 10, 2013

Tämän kirjan jatko-osa on pakko lukea, jäi sen verran koukuttavaan kohtaan. Theo Lawrence on erinomainen lisä kirjailijoiden kirjaavaan jengiin, ja hänen ensimmäisen sarjansa tarina pärähtää käyntiin ja vetäisee mukaansa sen verran varoittamatta, ettei sitä ehdi edes tajuta. Tässä kirjassa minua kiinnosti eniten tulevaisuudenkuva, jonka Lawrence oli luonut. Kieltämättä hän on onnistunut tässä todella hyvin. Itselle tosin pisti välillä hankalaksi ymmärtää tiettyjä ympäristöjä, kuten Keskusaukiota. Kosketustaulut, biometrit, turvaverkko... neroa! Tilanne, josta tarina lähtee liikkeelle, herättää kysymyksiä jo heti alusta alkaen. Fiksusti toimittu: lukijan on pakko jatkaa eteenpäin. Harmillisesti ainoastaan Ariaan pääsi kunnolla sisään, onhan tarina hänen silmillään ja mielellään kirjoitettu. Hunter jäi jollain tavalla etäiseksi, vaikka kykeninkin näkemään hänet ja hänen lihaksensa tapahtumien kulussa. Turk veti mielenkiintoni epäilemättä. Arian perhe on kammottava, julma ja itsekäs; tuntui hyvältä, ettei Aaria jäänyt kumartelemaan heidän polviensa eteen. Nerokas, uudenlainen dystopia, joka sysäsi ideaa myös omalle kirjoitukselle. Onnistui myös ponnistamaan kriittisen siiviläni läpi suosikkeihini!

syyskuu 8, 2013

Pidin kirjasta aikalailla, vaikka alussa ärsytti se että Arian perhe ei tietenkään voi tehdä mitään virheitä asenne. Onneksi lopuusa Ariakin tajusi tämän ja jaan innolla odottamaan seuraavaa osaa!

Fade
syyskuu 5, 2013

Tämä on taas yksi niistä kirjoista, joista kiinnostun kasnikuvan perusteella. Sitten kun olen saanut kirjan käsiini, en ole aivan varma haluanko sittenkään lukea sitä. Onneksi kuitenkin avasin tämän kirjan ja aloin lukea. Vaikka alussa kirja vaikutti hieman sekavalta kun Aria ei muistanut kunnolla mitään, moni alussa mieleen juolahtanut kysymys sai hyvin vastauksen loppuosassa. Joitakin kysymyksiä kuitenkin jäi päähän vielä ristelemään, joten toivon vain että seuraava osa antaa niille vastauksia. Muuten kirja oli kuitenkin ihan ok. Henkilöhahmot olivat osa mielenkiintoisia, enkä olisi halunnut kaikille sellaista kohtaloa kuin he saivat. Juoni oli myös ihan kohtalainen, vaikkakin jotkin tapahtumat olivat mielestäni hieman turhia. Tuntui kuin ne olisi vain tungettu johonkin väliin hieman rauhoittamaan menoa, tosin hieman huonolla menestyksellä.

syyskuu 4, 2013

Uusi mielenkiintoinen sarja aloittaa tarinansa. Kirjan juoni kuulosti niin mielenkiintoiselta, että oli pakko varata tämä kirjastosta. Kirja sijoittuu aikaan kun maapallo uhkaa lämmetä liikaa ja tulvat peittävät kaupunkien kadut alleen. Ihmiset jakautuvat kahteen ryhmään, jotka kyräilevät toisiaan. Täytyy sanoa, että kyllä on pitänyt olla taas kirjailijalla mielikuvitusta tätä kirjoittaessa. Hän on luonut nerokkaan miljöön, joka nappaa lukijansa mukaan lumoavaan ja melko karmaisevaankin maailmaan, jossa valta on voimaa ja mystikkojen energia kultaakin kalliimpaa. Hiukan ärsytti alkuun Arian naiivi ja tyhmä olemus, mutta kirjan aikana tyttö alkaa kasvaa henkisesti lisää eikä sulata ihan kaikkea kuulemaansa. Hänestä kasvaa ns. kunnon ihminen, joka tajuaa kuinka väärin hänen kaltaisensa kohtelevat alhaalla maassa asuvia ihmisiä. Olisi melkein painajaismaista astua tytön kenkiin ja joutua petollisten ihmisten pyöritykseen kerta toisensa jälkeen. En oikeastaan päässyt sisälle muihin hahmoihin kuin Ariaan, mutta Hunter oli melkoisen herttainen tapaus. Turk oli myös aika mahtava tyyppi. Pidin todella paljon tarinasta eikä se koskaan muuttunut tylsäksi. Se herätti minussa paljon erilaisia tunteita ja oli pakko lukea seuraava ja sitä seuraava sivu jotta olisi saanut selville mitä sitten tapahtuu. Aion ehdottomasti lukea jatko-osankin.

inari
helmikuu 19, 2015