Löysin tämän kirjan isoveljeni kaapista. Olin ihan ihmeissäni, miten veljelläni oli sellainen kirja, mutta se olikin äidin. Omin sen sitten itselleni ja luin tässä viikonlopulla. Oli niin ihanaa lukea, kun muistin että tämä teos oli luettu myös ala-asteella. En paljoakaan muistanut siitä, ennen kuin taas luin. Tarina on todella surullinen, melkein tuli itku lukiessa. Pidin siitä silti paljon, kirjoitustyylistä ja juonestakin. Joonatan ja Kaarle ovat niin... miten sen sanoisi, sympaattisia ja rohkeita henkilöitä. Juuri tällaisten takia luen myös lastenkirjoja, sanokoot ystäväni mitä sanovat. Tämä tarina ainakin sopii myös vanhemmalle ikäryhmälle, sillä sanoma oli vahva. Suosittelen lukemaan. Herkät ihmiset, lukekaa pienellä varauksella.

Tietoa kirjasta :: Veljeni, Leijonamieli

Astrid Lindgren Julkaistu: 1974
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1973. Suomentanut Kaarina Helakisa. Kuvittanut Ilon Wikland. Sidottu.

Veljeni, Leijonamieli kertoo kahdesta veljeksestä, Joonatan ja Kalle Leijonasta. Sairas pikkupoika Kalle eli Korppu ihailee suuresti isoveljeään Joonatania. Isoveli pelastaa Korpun palavasta talosta mutta menehtyy itse. Pian myös Korppu kuolee sairauteensa ja seuraa veljeään kauniiseen maahan, Nangijalaan.

Veljeni, Leijonamieli on sekä jännittävä kertomus vihreiden laaksojen, sadun ja leiritulien maasta että hyvän ja pahan kamppailusta, kaiken voittavasta ystävyydestä ja kuolemasta.

Paluu Uppelukseen (Hukkuneiden laakso, #2)Tutkimattomilla vesillä (Hukkuneiden laakso, #1)Prinssi Ahava ja riipuksen arvoitus (Patarania, #1)Lumous (Tähtisilmät, #3)Kadonnut kaupunki (Salainen kirjasto, #2)
Pisania, Darkki, Jussi
Uusin jäsen: Irma Niemiaho