Terry Pratchettin ties monennessako Kiekkomaailma-romaanissa muori Säävirkku, Nanny Auvomieli ja muut noidat joutuvat vastakkain Lancren kuningaskuntaa havittelevan vampyyrijoukon kanssa. Onko vaarnoista ja valkosipulista enää apua, kun elämäntapaansa vauhdikkaasti modernisoineet verenimijät astuvat kehiin? "Carpe Jugulum" ei ole uusi "Noitia maisemissa", mutta ihan mukiinmenevä lukukokemus nyt kuitenkin. Synkempiä sävyjä on mukana, vaikka huumorin määrä on edelleen vakio. Pratchettille on kuitenkin annettava pisteitä siitä, että tällä kertaa hänellä on aidosti muutakin annettavaa kuin ne hieman maneerinomaiset huumoripalansa: kirjan sivuille on ripoteltu ihan toimivaa kritiikkiä erilaisia uskontoja kohtaan.

Tietoa kirjasta :: Carpe jugulum

Terry Pratchett Julkaistu: elokuu 26, 2008
Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori, noidat, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Josh Kirby. Sidottu, kansipaperi.

Carpe jugulum – eli "tartu kurkkuun" – on ollut vampyyrisuvun reipas motto jo vuosisatojen ajan. Vampyyrit saapuvat itse kuninkaan kutsusta vierailulle Lancren kuningaskuntaan juhlimaan kuninkaantyttären syntymää. Visiitistä tulee kuitenkin aiottua pitempi, sillä vampyyrit päättävät syrjäyttää nuoren hallitsijan ja ottaa Lancren valtaansa.

Vampyyrien viekas ... (lisää)

Myrskynmetsästäjä (Tarinoita Maan reunalta, #2)Vastavuoroisuus (Death Note, #6)Muumit: Sarjakuvaklassikot VII (Muumit: Sarjakuvaklassikot, #7)Sammon ryöstö (Nicholas North, #2)Unientemppeli (Tähdentekijä, #2)
LeastKnown, Shadow, Astorethein, Wanda
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson