Hobitti.. Ihka ensimmäinen kirja Tolkienilta jonka olen lukenut. Kirjoitustyyliltään Hobitti on ollut aina enmmän miun mieleen kuin isoveljensä Taru Sormusten Herrasta. Johtuu kaiketi siitä että pienenä (10v.) lukiessani tuntui jälkimmäinen aina kovin väsyttävältä.. Hobitti on juuri sopivan pituinen, sopivasti vakava, huumorintajuinen ja ennenkaikkea liikuttava. Ei kaikkien tarinoiden kuulu olla suuria ja meluisia, pitkiä tai koukerokielisiä.. Hobitti on juuri sopiva välipala luettavaksi aina uudestaan, kun tuntuu että tarvitsee lomamatkan harmaasta arjesta. Hatunnosto Tolkienin kädenjäljelle! Miun mielikuva Tolkienin maailmasta on lähtöisin tämän kirjan sivuilla olevista kuvista. :) Suosittelen!

Tietoa kirjasta :: Hobitti, eli, Sinne ja takaisin

J. R. R. Tolkien Julkaistu: 1973
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, lapset
Avainsanat: elokuva, keski-maa, lohikäärmeet

Alkuteos The Hobbit or There and Back Again ilmestynyt 1937. Ilmestynyt suomeksi ensimmäisen kerran Risto Pitkäsen suomentamana nimellä Lohikäärmevuori vuonna 1973. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen.

Painostiedot Kontuwikissä.

1. laitos: WSOY, 1985. Tekijän kuvittama. 24. painos 2003. Sidottu ja nidottu versio.
2. laitos: WSOY, 2003. Kuvittanut Tove Jansson. ... (lisää)

Kruunupäinen käärme ja muita Suomen kansan tarinoitaSudenkorento (Matkantekijä, #2)Helmenpyydystäjät: Seikkailukertomus Etelämereltä. 1–2 (Otavan 50 p:n kirjasto, #108)Tynkälapsi (Alef-Thaun seikkailut, #1)Korpinlaulu
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson