Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla (Satumaa #1) - Catherynne M. Valente8

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Kaipaatko lapsuutesi satujen nonsense tunnelmaa, etsitkö vaatekomerostasi tietä Narniaan, tahdotko ratsastaa lentävällä leopardilla? Näihin kysymyksiin on vastauksena Catherynne M. Valenten teos "Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla". Teos hurmaa kielellään jo pitkästä nimestään alkaen. Ana Juanin kuvitus on ihastuttava! Se tukee kerrontaa ja luo vanhan ajan satukirjamaista henkeä. Teoksella on annettavaa myös vanhemmallekin lukijalle, itse ainakin nautin tästä hengästyttävästä matkasta. Näitä ihastuttavia kirjoja on sarjassa luvassa vielä peräti neljän kirjan verran! Seuraava kirja "Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa" ilmestyy joulukuussa 2013-tammikuussa 2014. Tarinan päähenkilönä on kaksitoistavuotias omahalainen tyttö nimeltään Syyskuu, jonka lempiväri on oranssi. Hän on kyllästynyt sotaan lähteneen isänsä poissaoloon, äitin työhän moottoritehtaalla ja vaaleanpuna-keltaisten teekuppien tiskaamiseen. Eräänä päivänä epätavallinen Vihreä tuuli-niminen herrasmie ilmestyy Syyskuun luokse ratsastaen lentävällä leopardilla ja pyytää häntä mukaansa seikkailuun Satumaassa. Matkansa aikana Syykuu tapaa monia eriskummallisia hahmoja, kuten kirlisko Allun, saippuagolem Lipeän ja maridipojan nimeltään Lauantai. Syyskuu alkaa pian Satumaahan saapumisensa jälkeen huomata, että kaikki ei kunnossa. Uusi hallitsija Markiisitar on asettanut kaikenlaisia outoja sääntöjä ja monet olennot joutuvat kärsimään niistä. Kaikki kaipaavat edellistä lempeää hallitsijaa Kuningatar Malvaa. Loppua kohden tapahtumien vyöry kasvaa ja salaisuudet paljastuvat ja hukataan yksi varjo Peter Panin tapaan. Teos on hyvin intertekstuaalinen, viittauksia moniin klassikkosatuihin ja fantasiakertomuksiin löytyy lähes jokaisesta luvusta. Kerronta myös rönsyilee paljon ja välillä saa olla tarkkana, ettei menetä suuntaansa (onneksi lukujen alussa on pieni johdanto tuleviin tapahtumiin). Suosikkihahmoikseni nousevat Allu, joka tietää kaiken A:sta L:ään, sekä pieni ja pörröinen Kuolema. Suosittelen teosta saduista ja seikkailuista pitäville, ennakkoluulottomille lukijoille ikään katsomatta. Älä koskaan kasva aikuiseksi!

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla

Kuvittanut Ana Juan. Alkuteos ilmestynyt 2011. Kuvittanut Ana Juan. Suomentanut Sarianne Silvonen. Sidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2012, Kirkus Reviews Best Teen Books of the Year 2011. Mythopoeic-palkintoehdokas 2012, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2014.

TAIANOMAINEN TARU KAIKENIKÄISILLE

Kerää rohkeutesi, tartu toiveisiin, ota mukaan rahtunen onnea ja valmistaudu lähtemään aivan ainutlaatuiselle matkalle...

Kaksitoistavuotias Syyskuu asuu Omahassa ja elää ihan tavallista elämää, kunnes eräänä päivänä hänen isänsä lähtee sotaan ja äitinsä töihin. Syyskuu kohtaa Vihreän tuulen (joka on ottanut vihreätakkisen herrasmiehen hahmon), joka kutsuu hänet seikkailuun kertoen että Satumaassa tarvitaan tytön apua.

Satumaan uusi markiisitar on nimittäin kovin arvaamaton, ja vain Syyskuu voi hakea markiisittaren himoitseman talismaanin lumotusta metsästä – muuten markiisitar tekee elämän Satumaassa erittäin hankalaksi sen asukeille. Syyskuu onkin juuri saanut uusia ystäviä kuten kirjoja rakastavan lohikäärmeen sekä kummallisen pojan nimeltä Lauantai.

”Kirja jonka ei haluaisi loppuvan. – Publishers Weekly

Värikäs, monitahoinen ja ikimuistoinen. – Kirkus

Tämä kirja on yksinkertaisesti kultakaivos. – Booklist

"Loistelias tasapainoilu modernismin ja viktoriaanisen sadun välillä, lämmöllä ja viisaudella kirjoitettuna." – Neil Gaiman

Hauska, sydämeenkäyvä ja ajatuksia herättävä. – Horn Book

”Rohkeudesta, vastuusta ja ystävyydestä kertova kasvutarina, jonka älyllinen ja kielellinen kekseliäisyys ihastuttavat ikään katsomatta.” – Tähtifantasia-palkintoraati