Viimeinen toivomus (The Witcher – Noituri #1) - Andrzej Sapkowski8

Kirja-arvio :: Viimeinen toivomus

Kirjoittanut Janski_

Miten minä käsitän kirjan sisällön? Käsitän kirjan niin, että noiturin (Geraltin) elämästä kerrotaan eri kertomuksin. Jokaisessa luvussa kerrotaan eri tapahtumasta. Tapahtumat etenevät alussa aikajärjestyksessä, mutta sitten kirjan loppupuolella hypätään aikajanalla taaksepäin, ja kerrotaan jo tapahtuneesta, jonka jälkeen kerrotaan siitä mitä tapahtui sen jälkeen kuin keskivaiheella hypättiin taaksepäin. Ensimmäisestä tarinasta olisin halunnut kuulla jotakin lisää... samoin muistakin. Tarinat jäivät vähän kesken, en tiedä oliko se kirjan tarkoitus jättää tarinan loppuosa lukijan mielikuvituksen varaan. Jos henkilöhahmoista puhutaan, niin Geralt oli todella mielenkiintoinen henkilönä. Samoin Valvatti. Valvatti oli vähän kuin Geraltin vastakohta, aukaisi suunsa juuri sellaisissa paikoissa, jossa sitä ei olisi pitänyt aukaista. Yennefer vaikutti myös aika mielenkiintoiselta. Nennekestä sai melkein sellaisen vaikutelman, että Geralt olisi hänen poikansa. Tosi äitimäinen hahmona. En oikein tajunnut kuka Iola oli. Ja hänen ihmeellinen sairauskohtauksensa oli aika hirveä. Kirjan nimi on oikein kuvaava. Toisin kuin kirjan takakansi. Se ei minun mielestäni kuvannut kirjan tapahtumia juuri ollenkaan Kirjan tunnelma on aika mielenkiintoinen. Aikakausi ei todellakaan ollut nykyaika muttei kivikausikaan. Punainen ja ruskea kuvaavat kirjaa mielestäni hyvin. En ole lukenut muita Andrzejin kirjoja, mutta kyllä ajattelin lukea kirjan toisen osan. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka ehkä kaipaavat vaihtelua kirjoihinsa. Minulla tämä kirja oli todellakin hyvin erinlainen kuin muut lukemani kirjat, mutta silti hyvä kirja.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Viimeinen toivomus

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentanut Tapani Kärkkäinen. Päällyksen kuva: CD Projekt RED. Päällys: Kai Toivonen. Sidottu, kansipaperi.

Ignotus-palkinto, Tähtifantasia-palkinto 2011.

Kirja, josta The Witcher -peli sai alkunsa.
Kirja, joka on tavoittanut yli 20 miljoonaa lukijaa.

Fantasiaa vaativaan makuun: älykästä huumoria ja synkkien metsien melankoliaa.

Viimeisen toivomuksen arvoituksellinen sankari on Geralt, jonka ammattina on maiden ja mantujen rauhaa häiritsevien epäihmisten surmaaminen. Mutta yhtä usein kuin Geralt suojelee ihmisiä varjoissa lymyileviltä kimairoilta, hän joutuu toteamaan vihollisensa taikuuden uhriksi: viatonkin ihminen voi tulla noidutuksi ihmissudeksi, ja kaunein hymy voi kuulua petolliselle vampyyrille. Ihmisyyttä ei voi tunnistaa katsomalla.

Viimeinen toivomus on harmaiden alueiden ja hienovaraisten vihjeiden kirja, rohkean sanailun ja kuivan huumorin läpäisemä mutta melankolinen. Se on vauhdikasta mutta maalta tuoksuvaa ja ihmiskuviltaan tinkimätöntä fantasiaa, jossa mielikuvitukselliset pedot, prinsessat ja linnanherrat nähdään uudenlaisissa luonnerooleissa. Se aloittaa saagan, joka kartoittaa ihmisyyden rajaseutuja kuin vain tarumaailma voi parhaimmillaan tehdä.

Viimeinen toivomus on Puolan vahvan, maagisen realismin perinteestä ammentavan fantasian ensiaskel Suomen kirjalliselle kamaralle. Noituri Geralt on kuitenkin tuttu jo sankoille joukoille suomalaisia, kiitos kirjasarjan inspiroiman, kehutun The Witcher -tietokonepelin (www.thewitcher.com). Kirjan valtavan suosion ansiosta puolalainen Andrzej Sapkowski (s. 1948) saattoi fantasiakirjallisuuden ystävien iloksi vaihtaa vuosikymmeniä harjoittamansa tekstiilimyyjän ammattinsa kirjailijan uraan, kotimaansa bestsellerlistojen kärjessä. Sapkowskin Noituri-sarjan oikeudet on myyty 20 kielelle, ja hänet palkittiin Britanniassa 2009 David Gemmell Legend -fantasiapalkinnolla.

Viimeinen toivomus on kerännyt kiitosta monista eri piirteistään:

”Kirja on lumoava sekoitus itäisen Euroopan kansantarustoa ja myyttejä, kauniita prinsessoja ja pahansuopia demoneja, eikä kaikki suinkaan ole sitä miltä näyttää. Viimeinen toivomus on loistava lukukokemus...” – waterstones.com

”Minä todella, todella nautin tästä kirjasta. -- Kukaan Sapkowskin hahmoista ei ole mustavalkoinen; heissä on kaikkia harmaan sävyjä, mukaan lukien Geralt ja hirviöt.” – The Deckled Edge

”Sapkowski on erittäin hyvä luomaan kiinnostavia, mielikuvituksellisia hahmoja, joissa on epätavallisen paljon syvyyttä – erityisesti Geraltissa, jota ihmiset jatkuvasti aliarvioivat.
Viimeinen toivomus on nautittava kirja täynnä sekä melankolisia että koomisia tarinoita. – The Wertzone

”...virkistävä valioyksilö...” – The Specusphere

”Sapkowskin sarjalla on mahdollisuus tavoittaa uutta yleisöä ja arvostusta fantasialle.” – Foundation

\"Sapkowskin erottaa fantasian muista tekijöistä huumorintaju, kirkas kerronta ja nopeatempoinen dialogi – yksinkeraisesti todellinen lukemisen ilo!\" – Playboy

”Slaavilaisilla myyteillä, kuivalla huumorilla ja pohdiskelevalla otteella ryyditetty Viimeinen toivomus aloittaa vahvasti Witcherin Suomen-valloituksen.” – Kai Saarto, Kaarinan uutiset

Viimeinen toivomus on tarinallisesti viihdyttävää luettavaa, mutta kirjan viehätys piilee sen kiehtovien henkilöhahmojen pään sisällä. (...) The Witcher -tietokonepelin poikinut kirja on tavoittanut maailmalla yli 20 miljoonaa lukijaa, ja sitä voi huoletta suositella myös fantasiakirjallisuuteen hieman vähemmän tutustuneille nuorille ja aikuisille. Nokkelalla huumorilla maustettu kertomus yllättää positiivisesti.” – Saska Vanhalakka, Aamulehti

”Sapkowski hyödyntää oivallisesti erilaisia myyttejä ja legendoja. Samalla hän nostaa parrasvaloihin itä- ja keskieurooppalaisen fantasiamaailman, jota on aivan liian harvoin käytetty hyväksi angloamerikkalaisessa genrekirjallisuudessa. (...) Noiturin maailma onkin yltäkylläinen yhdistelmä sujuvaa viihdettä ja omintakeista otetta.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

Viimeinen toivomus on suomeksi käännetystä fantasiasta kirkkainta kärkeä. Se ei ole teennäistä tekopyhää uuskummaa vaan luettavan hyvää, kekseliästä, aikuiselle(kin) sopivaa kerrontaa, jossa mikään tai kukaan ei ole maalattu mustalla ja valkoisella.” – Pelit

”Viimeinen toivomus on poikkeuksellisen jännittävä ja mielenkiintoinen fantasiaseikkailu. Tämän kirjan jälkeen joutuu malttamattomana odottelemaan lisää sarjan teosten suomennoksia.” – Mauri Mäkynen, Salon seudun sanomat

”Voi hyvin kuvitella, että keskiaikaisen Puolan metsissä sijaitsee kirjan kaltainen maailma. Kirja sopii oikein hyvin aikuisempaan makuun, perinteiseen fantasiaan kyllästyneille. Se sopii myös niille, joille maistuvat synkemmät tarinat, joissa henkilöt eivät elä elämäänsä onnellisesti loppuun asti.” – Santeri Korhonen, Kansan uutiset Viikkolehti

Viimeinen toivomus on mielenkiintoinen tuttavuus. (...) Kirjan poikkeuksellinen huumori antaa tarinalle oman sävynsä. Sapkowskin huumori muistuttaa ajoittain tieteiskirjallisuudesta tuttua toista puolalaista, Stanislaw Lemiä.” – Sirpa Ylönen, Warkauden Lehti

”Puolalaisen Andrzej Sapkowskin Viimeinen toivomus on omaperäinen, hauska ja mukaansatempaava lukupaketti, joka hyödyntää kiehtovasti itäeurooppalaista kansanperinnettä. Kirjailija käsittelee muun muassa sankaruuden ja velvollisuuden teemaa sortumatta helppoihin ratkaisuihin. --- Viimeinen toivomus on hieno osoitus siitä, kuinka fantasia ylittää kulttuurien rajoja, koska tarina kertoo ihmisenä olemisesta. Taitava kirjoittaja tarjoaa teoksellaan älykästä, mielikuvituksellista draamaa. Lukija voi aivan aistia kerronnan ilon.” – Tähtifantasia-palkinnon perusteluista