Kärpästen herra - William Golding8

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut Hemlit

Niin kuin takakannessa lukee, tämä kirja on kulttiteos ihmisen julmuudesta. Alku on melko tylsä, mutta tapahtumat alkavat kunnolla edetä puolivälin paikkeilla. Itse en pitänyt kirjaa erityisen kamalana tai ahdistavana. Tokihan jotkut kohdat olivat aika julmia. Kirjaa lukiessa se saattaa tuntua hieman pitkästyttävältä, mutta kun kirjan oli lukenut, ensimmäisenä ajatuksena tulee vain: vau! Todella hieno kirjahan tuo oli ja eittäin ansaittu Nobel-palkinto Goldingilla!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.