Siilo (Siilon saaga #1) - Hugh Howey8

Kirja-arvio :: Siilo

Kirjoittanut BookSolder

Siilo on hyvin kirjoitettu kirja ja hyvin mukaansa tempaava. Itseäni rajoitti kirjan varaukset, sillä minulle tuli kiire lukea tämä loppuun. Mutta sain sen luettua ja hyvä että luinkin. Tämä kirja olisi saanut minulta 5 tähteä jos asioita olisi selitetty hieman paremmin. Mutta suosittelen!

Siilo

Alkuteos ilmestynyt viitenä pienoisromaanina 2011–2012. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Mikä on velvollisuutesi siilossa?
Pitää yllä järjestystä.
Mitä suojelet ennen kaikkea?
Elämää ja isien perintöä.
Mitä se vaatii?
Uhrauksia.

Ihmiskunnan rippeet elävät valtavassa maanalaisessa siiloissa. Maailma on saastunut elinkelvottomaksi ja ulkoilma on myrkyllistä hengittää. Ihmiset elävät siilossa ankarien sääntöjen ja rajoitusten armoilla. Mutta jotkut uskaltavat kyseenalaistaa vallitsevan järjestyksen ja unelmoida.

Yksi heistä on Jules.

Hän on valmis paljastamaan siilon salaisuudet.

”Pelottava, kiehtova ja salaperäinen romaani, joka tempaa lukijan välittömästi mukaansa.” – The Guardian

Hugh Howey (s. 1975) on amerikkalainen kirjailija, joka asuu Floridassa vaimonsa kanssa. Idea Siilosta syntyi, kun hän keskeytti fysiikan opintonsa ja päätti matkustella maailmalla. Siilon myötä hän nousi täydellisestä tuntemattomuudesta maailmanlaajuisesti tunnustetuksi kirjailijaksi.

”Howey osaa todellakin kirjoittaa, ja hänen luomansa dystopia on kauhistuttava.” – The Guardian

”Siilo vetoaa sekä miehiin että naisiin. Nälkäpelin tapaan se on houkutellut puolelleeen niin scifin lukijat kuin suuren yleisönkin.” – The Wall Street Journal

”Siilo on dystopiakirjallisuuden mestariteos, samaa sarjaa kuin Vuonna 1984 ja Uusi uljas maailma.” – Daily Express

”Teos ottaa purevasti kantaa poliittisiin ääri-ilmiöihin, luokkajakoon ja ylhäältä annettuihin totuuksiin. Lisäksi kirja tutkailee oivaltavasti ihmiseen sisäänrakennettua taipumusta väkivaltaisiin ratkaisuihin.” – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Howeylla on tarkka psykologinen silmä. Hän kuvaa moderneja ihmisiä barbaarisissa olosuhteissa. Howey voi osoittautua ykkösluokan jännityskirjailijaksi, joka menestyy aiheessa kuin aiheessa." – Aamulehti

"Tarinan vahvuus on kirjailijan mielikuvituksessa, kiehtovassa maailmassa ja jännittävässä juonessa." – Petja Savoila, Savon Sanomat

"(...) erinomainen ja ajatuksia herättävä kokonaisuus. Vahvat viittaukset poliittisiin ääri-ilmiöihin ja luokkayhteiskuntaan tarjoavat paljon ajateltavaa." – Ville Paso, Vaasan Ylioppilaslehti

”Länsimaisen yhteiskunnan metaforan, siilon syvyyksissä kytee kapina.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati