Fahrenheit 451 - Ray Bradbury8

Kirja-arvio :: Fahrenheit 451

Kirjoittanut Maailmanherra

Fahrenheit 451, tuo yksi scifi-kirjallisuuden klassikoista. Hyvästä syystä. Kirjan maailmaa on tavattu kuvata harmaaksi kuin tuhka. Itse käyttäisin mieluummin sanaa muovinen. Koko maailma on ahdistavan muovinen, keinotekoinen paikka josta tahtoo mahdollisimman nopeasti pois. Bradburyn kuvailu scifistisen aika vähäsanaista ja keskittyy enemmän pohdiskeluun. Sopii minulle, varsinkin tällä vuosituhannella jossa ihmiset vapaaehtoisesti kuolevat television ääreen.

Fahrenheit 451

Alkuteos ilmestynyt 1953. Perustuu pienoisromaaniin ”The Fireman”, 1951. Suomentanut Juhani Koskinen.

1. painos: Kirjayhtymä, 1966. Arena-sarja. Päällys: Tapani Aartomaa. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Kirjayhtymä, 1975. Science fiction -sarja. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu, kansipaperi.
(2. laitos: Uusi kirjakerho, 1975. Päällys: Jorma Piironen. Sidottu, kansipaperi.) 3. painos: Kirjayhtymä, 1981. Science fiction -sarja. Päällys: Piotr Tomaszewski (sama kuin 2. painoksessa). Sidottu, kansipaperi.
4. painos: Kirjayhtymä, 1986. Science fiction -sarja. Päällys: Piotr Tomaszewski (sama kuin 2. painoksessa). Nimilehdellä suomentajaksi erheellisesti mainittu Matti Kannosto. Nidottu.
5. painos: Tammi, 1998. Klassikkopokkarit. Päällys: Ray Bradburyn valokuva. Nidottu.

Retro-Hugo-palkinto 2004. Hugo-palkintoja ei jaettu 1954, mutta 2004 ne jaettiin taannehtivasti. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Onko Fahrenheitin aika jo koittanut?

Maailman on vallannut suloinen mielettömyys: sen sijaan että ihminen rentoutuisi vaikkapa hyvää kirjaa lukien, hän menee olohuoneeseensa, jonka seiniä peittävät televisioruudut. Niiden kautta hän voi seurustella muiden ihmisten kanssa.

Viestintätekniikka on syrjäyttänyt kirjat. Ne täytyy polttaa. FAHRENHEIT 451 on lämpötila, jossa painopaperi syttyy palamaan, se on sieluntila, jossa yksilön näkemykset haihtuvat savuna ilmaan. Nouseeko enää kukaan vastustamaan yhteiskuntaa, joka pakottaa ihmiset toistensa peilikuviksi?

”Bradburyn teos on vavahduttavan nautittava tulevaisuudenkuva ja sen toteutumismahdollisuuksien havaitseminen tyrmää. Fahrenheit ei ole enää varoitus vaan toteava kommentti.” – Matti Rosvall, Aamulehti

”Se on kirkas, keskittynyt, ajatuksia herättävä romaani.” –Taisto Pohjola, Päivän sanomat